Re: A ja o polskich literkach...

Autor: Jaroslaw Rafa (RAJ_at_inf.wsp.krakow.pl)
Data: Thu 16 May 1996 - 14:55:46 MET DST

Dnia 15 May 96 o godz. 13:46, Jerzy Michal Pawlak napisal(a):

> Jarku, kurza twarz, czego nie sprawdzasz faktow? Norma ISO-8859-2 pt.
> "Information processing -- 8-bit single byte coded graphic character sets
> -- Part 2: Latin alphabet No. 2" zostala uchwalona w roku 1987! Jezeli znasz
> procedure uchwalania norm ISO, to wiesz ze oznacza to, ze duzo wczesniej
> (co najmniej dwa lata?) musial istniec juz gotowy i publicznie dostepny
> draft owej normy.
[...]
> W tymze roku bodaj po
> raz pierwszy z gardla M$ wyszlo slowo 'Windows'. O Polskim Windows nie ma
> nawet co mowic...
>
> Czy co Twoim zdaniem jako kraj zawinilismy?

OK, wycofuje sie w takim razie z tego, co powiedzialem na temat ISO. Niemniej
jednak uwazam, ze zawinilismy. W czasie, o ktorym mowisz, u nas kodowano
polskie literki na PC (jeszcze w DOS-ie, w DOS-ie...) jak popadlo: jeszcze
zapewne pamietasz nazwy takich "standardow" jak Mazovia, DHN, Cyfromat,
CSK... etc. etc. Bylo ich chyba kilkanascie. W zwiazku z czym w pare lat
pozniej, z nastaniem DOS-u 5.0, M$oft wymyslil jescze jeden, wlasny: CP 852.
Podejrzewam, ze gdyby od poczatku istnial w Polsce *jeden* standard, do
ktorego stosowaliby sie wszyscy, to M$oft nie wykombinowalby tego idiotyzmu.
Natomiast rzeczywiscie juz zupelnie nijak nieuzasadnionym kretynstwem ze
strony M$oftu byla niezgodnosc z soba samym, czyli wprowadzenie wraz z
polskimi Windows jeszcze jednego "standardu", niezgodnego z poprzednim -
wlasnie CP 1250. I w tym chyba rzeczywiscie juz nijakiej naszej winy nie ma.
Ale tak sobie przypuszczam, ze jakby na poczatku nie bylo balaganu z
pseudostandardami w Polsce, to nie byloby CP 852, a jakby nie bylo
CP 852, toby i nie bylo CP 1250... Ale moze to tylko takie moje gdybanie...

A tak w ogole, to cieszy mnie informacja, ze w Netszkapie pojawilo sie
przekodowywanie. Chocby i na razie zle dzialalo. Jak cos zle dziala to
poprawia w nastepnej wersji, ale wazne ze jest. Jak juz jest to juz bedzie.
Moze niedlugo problem polskich liter w WWW faktycznie sie skonczy...
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj_at_inf.wsp.krakow.pl