Re: Jezyczek polski

Autor: Jaroslaw Rafa (RAJ_at_inf.wsp.krakow.pl)
Data: Tue 20 Feb 1996 - 13:06:48 MET

> From: Wojciech Kruczynski <f64strek_at_it.com.pl>

> Z problemem polskich liter mam do czynienia od dawna przy pracach graficznych,
> ale tutaj liczy sie rezultat pracy, wiec jest to problem techniczny,
> zreszta niewielki. W przypadku poczty sprawa nabiera innego wymiaru.
No wlasnie - tak jak pisalem, wymiaru ZNACZNIE TRUDNIEJSZEGO do rozwiazania.

> Podsumowujac, uwazam ze ogonki to nie tylko problem techniczny.
> Przeciez mozliwy jest program pocztowy, ktory przekazuje w pliku listu
> informacje o calym foncie uzytym do jego napisania.
Wszystko pieknie, ladnie.
Tylko np. znajdz mi kogos, kto:
1) napisze taki program na *wszystkie* mozilwe platformy uzywane w polskim
Internecie (np. na taki komputer IBM VM z terminalami IBM 3270 - widziales
kiedy, jak to cudacznie dziala? A pracuje na dodatek w ogole w kodzie EBCDIC,
a nie w ASCII !)
2) zmusi administratorow wszystkich komputerow do zainstalowania go, a
uzytkownikow do jego uzywania.

> Juz slysze glosy protestu, ale warto sie zastanowic, co wazniejsze -
> wydajnosc sieci, czy jej rola w wychodzeniu z europejskiego zascianka.
> Sensem przekaznika jest przekaz - nie odwrotnie.

Tu nie chodzi o wydajnosc. Tu chodzi o *zrozumialosc*. *Dla wszystkich*.
Takze dla tych, ktorzy z roznych powodow NIE MOGA W OGOLE MIEC ZADNYCH
POLSKICH LITER NA SWOIM KOMPUTERZE.
Gdy ma dyskutowac i porozumiewac sie ze soba wielu ludzi, wybiera sie jezyk
zrozumialy dla wszystkich. Takim "jezykiem" w przesylaniu poczty jest 7-
bitowy kod ASCII bez zadnych diakrytow.
Oczywiscie jezeli piszesz *prywatnego* maila do kogos, co do kogo masz
pewnosc ze jego mailer potrafi odczytac wysylane przez Ciebie polskie litery,
i zadna bramka pocztowa po drodze ich nie "zje" (trzeba to po prostu wpierw
sprawdzic eksperymentalnie) to nikt Ci nie broni uzywac polskich liter w
takiej *prywatnej* poczcie. Ale jezeli piszesz na *liste dyskusyjna*, musisz
pisac tak, aby mogl cie przeczytac *kazdy*. Nawet ten za wielka woda,
pracujacy na archaicznym terminalu znakowym z zielonym monitorem, bez zadnych
polskich (czy innych nielacinskich) liter.
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj_at_inf.wsp.krakow.pl