moratorium (bylo Re: projekt instrukcji strajkowej)

Autor: Jaroslaw Rafa (RAJ_at_inf.wsp.krakow.pl)
Data: Wed 13 Dec 1995 - 20:27:01 MET

> From: jmp_at_fuw.edu.pl (Jerzy Michal Pawlak)

> A z konkretow - slyszalem na korytarzu o jakims spotkaniu w KBN w ubieglym
> tygodniu, i o jakims 'moratorium' - chociaz co to slowo ma oznaczac nie
> wiem. Ktos wie cos konkretnego?

Ja wiem. Przesylam ponizej tekst materialu autorstwa prof. Lukasza A.
Turskiego, ktory byl rozpowszechniany na spotkaniu zespolu ds. infrastruktury
informatycznej w KBN w piatek 8.12.1995. Chcialem zwrocic uwage na
niepokojacy fragment wypowiedzi profesora: "kilka prywatnych firm [...] oraz
organizacji quasi-spolecznych dazy do przejecia kontroli nad dzialalnoscia
polskiej sieci Internet". O co tu chodzi?
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj_at_inf.wsp.krakow.pl
                        DLA ZAINTERESOWANYCH

   Ponizszy tekst zawiera podstawowe tezy mojego wystapienia na zorganizowanej
w dniu 7 grudnia 1995 r. w CMK konferencji poswieconej planom wprowadzenia z
dniem 1 stycznia 1996 r. nowych cennikow uslug korzystania z sieci
informatycznych oferowanych przez NASK. Poniewaz nie wiem, czy podczas
spotkania prowadzono protokol, a juz po zebraniu doszly do mnie glosy
dotyczace interpretacji slowa moratorium (wyjasnianego przeze mnie podczas
wystapienia na przykladzie prawa do wstrzymania strajkow obowiazujacego w
wielu krajach) postanowilem udostepnic tekst mego wystapienia z wyraznym
wyjasnieniem mojego stanowiska.

   Tekst wystapienia z dnia 7 grudnia 1995 r. nastepuje:

   W zwiazku z wzburzeniem w srodowisku naukowym i akademickim wywolanym
ogloszeniem przez NASK nowych zasad odplatnosci za korzystanie z dostepu do
sieci INTERNET'u oraz w zwiazku z szeregiem niepokojacych artykulow w gazetach
wskazujacych na to, ze kilka prywatnych firm udostepniajacych wpis do
INTERNET'u, oraz organizacji quasi-spolecznych, dazy do przejecia kontroli nad
dzialalnoscia polskiej sieci Internet, co byloby szalenie niekorzystne dla
srodowiska naukowo-akademickiego proponuje co nastepuje:

* Przyjac do wiadomosci, ze czas formalnie darmowego dostepu do sieci nalezy
do przeszlosci i ze czeka nas przyjecie do wiadomosci faktu iz odplatnosc za
korzystanie z sieci INTERNET'u jest nieodwolalna.

* Ograniczyc dyskusje dzisiejsza do spraw dostepu uzytkownikow ze srodowiska
naukowo-akademickiego do INTERNET'u i nie zajmowac sie sprawami dostepu do
sieci ani warunkami korzystania z sieci przez podmioty gospodarcze i
organizacje nie naukowo-akademickie, np. rzadowe.

* Poniewaz powazna czesc srodoiska naukowo-akademickiego uwaza forme i tresc
proponowanych przez NASK zmian w odplatnosci za nie do przyjecia, nalezy
oglosic moratorium w tej sprawie: tj. przerwac publiczna dyskusje tej sprawy i
jednoczesnie przerwac wprowadzanie od 1 stycznia 1996 r. zmian wg. planu NASK
i zamiast tego postapic w sposob nastepujacy:
1) Powolac niezalezna od NASK komisje ekspercka, ktora w terminie 3 (trzech)
miesiecy przygotuje dla uzytkownikow naukowo-akademickich wyczerpujaca
informacje techniczna o znanych, wprowadzonych lub wprowadzanych sposobach
regulacji odplatnosci za korzystanie z sieci INTERNET przez analogiczne
srodowiska uzytkownikow na swiecie. Komisja ta przejmie tez od NASK wstepna
ocene wykorzystania sieci przez dotychczasowych uzytkownikow sieci z
wspomnianego srodowiska, oceni metode gromadzenia tych danych pod wzgledem ich
wiarygodnosci, bezblednosci, bezpieczenstwa, zapewnienia anonimowosci itp.
Zgromadzone w ten sposob dane przedstawione spolecznosci sieci z uczelni i
instytutow naukowych stanowic bedzie material wyjsciowy do opracowania przez
NASK i uzytkownikow warunkow odplatnosci za uslugi sieciowe.
2) W ciagu pierwszego polrocza 1996 r. NASK obliczac bedzie koszta korzystania
z sieci dla uzytkownikow INTERNETU ze srodowisk naukowo-akademickich wg.
zryczaltowanej oplaty za adres koncowy uzytkownika w wysokosci 5 zl za adres
za miesiac.
3) Po uplywie tego okresu warunki te moga ulec zmianie w wyniku ustalen, o
ktorych mowa w punkcie 1.
4) W ciagu calego roku 1996 wszystkie koszta uzytkowania sieci INTERNET przez
srodowisko naukowo-akademickie niezaleznie od ustalonych warunkow, pokrywac
bedzie ze srodkow centralnych KBN.
5) Srodowisko uzytkownikow NASK z osrodkow naukowych i akademickich wyraza
zaniepokojenie probami komercjalizacji dzialalnosci Internet w Polsce
ignorujacymi historyczne uwarunkowania powstania sieci i role odegrana przez
osrodki akademickie w tworzeniu tej sieci i uzyskanie we wczesnych latach
90-tych mozliwosci dostepu Polski do miedzynarodowych sieci informatycznych.
Specyfika istnienia sieci akademicko-naukowych musi byc zachowana w slusznej
reformie finansowej dzialalnosci NASK.

                                        Prof. dr hab. Lukasz A. Turski