Re: NASK - cennik - nie przejdzie

Autor: Jaroslaw Rafa (RAJ_at_inf.wsp.krakow.pl)
Data: Tue 12 Dec 1995 - 17:49:15 MET

> From: marian_at_amedec.amg.gda.pl (Marian Klekota)

> Moglibyscie juz dac sobie spokoj ... nowy cennik NASK'u nie wejdzie.
> Z pewnych zrodel wiadomo mi ze :
>
> 1. Cennik nie wejdzie chodzby z tej przyczyny ze NASK dzierzawi lacza od
> TPSA placac za przepustowosc lacza a nie za ilosc przesylanych danych.
> Tak wiec pobieranie oplat przez NASK wg nowego cennika jest
> niedopuszczalne.
Tak??? A kto NASKowi tego zabroni??? Jedyny kto by mogl tzn. KBN sam sie tego
prawa pozbawia i twierdzi ze nie moze.

> 2. KBN "nie spi" w tej sprawie i jest przeprowadzana lustracja, poniewaz to
> KBN w wiekszosci pokrywal koszty zakladania sieci ma do tego prawo i z
> duzym prawdopodobienstwem bedzie potrafil wymoc "odstapienie" od projektu
> podwyzki.

Hmmm... troche wiem co sie dzialo na posiedzeniu zespolu ds. infrastruktury
informatycznej w KBN-ie w ostatni piatek tzn. 8.12. Rzeczywiscie, ma byc
powolana komisja, ktora zbada zasadnosc cennika. Wszyscy tam ostro atakuja
Hofmokla ale ten sie zapiera rekami i nogami i za nic w swiecie nie chce sie
zgodzic na wycofanie sie z cennika. Natomiast mnie rowniez powiedziano ze
"cennik nie wejdzie", przynajmniej w odniesieniu do uzytkownikow akademickich
(nie wiem co z komercyjnymi), i "jakos probuje sie z tej sprawy wybrnac",
aczkolwiek formalne odwolanie cennika raczej nie wchodzi w gre, bo Hofmokl
traktuje te sprawe bardzo prestizowo, i jak juz cennik oglosil, to sie nie
wycofa, bo by "stracil twarz". Prawdopodobnie zatem dojdzie do jakiegos
cichego nieformalnego porozumienia miedzy NASKiem a KBNem w ten sposob, ze
aczkolwiek NASK formalnie nie wycofa sie z cennika, to ustali z KBNem pewna
kwote, ktora bedzie chcial na siec, i ktora KBN mu da, i nie bedzie zadal
wiecej ponad te ustalona sume. Wszystko jest formalnie w porzadku bo przeciez
to od NASKu zalezy jaki wyliczy ruch abonentowi no nie? No to wyliczy taki,
zeby sie zmiescil w sumie, ktora da KBN. Jest to moim zdaniem wybitnie
nieuczciwe i po prostu brzydkie rozwiazanie. A wlasciwie to zadne
rozwiazanie. Poza tym co bedzie jak za jakis czas NASK sie rozmysli? Znowu
bedziemy protestowac? Ale przepraszam, przeciwko czemu? Przeciez oficjalnie
zadnych zmian nie bylo, obowiazuje ten sam cennik! Po prostu generujecie
wiecej ruchu, trudno... No a poza tym KBN jest zainteresowany tylko
finansowaniem Internetu *dla uzytkownikow naukowych* (na dodatek niestety we
wspomnianym zespole KBN-u sa ludzie - nie wiem jak wielu, ale sa - ktorzy
chcieliby "zawlaszczyc" Internet tylko dla srodowiska naukowego i bardzo
nieprzychylnie patrza sie tak na prywatnych providerow, jak na PSI, jak i w
ogole na uzytkownikow komercyjnych w Internecie, aczkolwiek tez sprzeciwiaja
suie cennikowi). Tym samym nabici w butelke zostana uzytkownicy komercyjni,
ktorzy *beda musieli* placic wg nowego cennika.

> 3. TPSA robi juz przygotowania w zakresie funkcji operatorskich ( jako medum
> zostal wybrany protokol ATM ) ... bedzie wiec konkurencja ( nie wiem czy
> NASK zdaje sobie z tego sprawe ;) ). Co prawda nie lubimy TPSA za jakosc
> lacz telefonicznych, ale jako konkurent moze byc calkiem ciekawie. Jeszce
> wspomne ze TPSA posiada w Polsce monopol na wszytkie lacza miedzynarodowe
> a siec INTERNET nie da sie ukryc mozna tez zaliczyc do takich lacz ...
> przy odrobinie checi "wygryzliby" NASK ;)

Hmmm... tak sobie mysle... Jakis czas temu na ktorejs z list dyskusyjnych
pojawil sie artykul z wroclawskiego dodatku komputerowego Gaz.Wyborczej o
ofercie TPSA w zakresie "powszechnego" udostepniania Internetu. Oferta ktora
tam przedstawiono byla znacznie drozsza od NASKu, ktory na dodatek dawal
usluge lepszej jakosci!!! Jezeli takie mialyby byc uslugi internetowe
TPSA, to moze tu lezy zrodlo obecnej podwyzki - ktora jak twierdzi Hofmokl
spowodowana jest w duzej czesci kilkunastokrotnym wzrostem cen, ktore
chce TPSA za lacza. Moze TPSA wymusilo te podwyzke zeby wykonczyc najpierw
prywatnych providerow podlaczonych do NASKu, potem sam NASK (z czego byc moze
ten nie do konca zdaje sobie sprawe) i samej nie miec konkurencji...

> Zopomnialbym ... prosze oszczedzajcie ...
Co lub kogo mamy oszczedzac?
> Pan profesor Hofmokl nie dlugo bedzie jeszcze dyrektorem NASK ...
> wraca do pracowni fizyki ;)
A jakiz to powod tej rewelacji????
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa