Re: program Krzysztofa Leskiego wczoraj o 22:00

Autor: Darek Wichniewicz (darekw_at_atm.com.pl)
Data: Wed 29 Nov 1995 - 15:10:39 MET

At 12:29 95-11-29 +0100, you wrote:

> Niestety... No i nie bylo prof. Hofmokla, ktory jak sie
> zdaje zostal zaproszony...

-------------------------------

Czuje potrzebe skomentowania, moze nie samego programu, ale reakcji na niego.
Internet w Polsce to w wiekszosci domena akademicka, ale uzytkownicy
"normalni" czyli placacy za siebie rowniez istnieja. KTOS (jakis operator)
do sieci przylaczac ich musi. Moze to byc NASK, choc wydaje sie, ze raczej
powienien zajac sie swoja dzialka (zgodnie z nazwa), moga to byc mniejsze
czy wieksze firmy ZARABIAJACE NA TYM PIENIADZE. Z ich punktu widzenia nowy
cennik jest szczegolnie razacy: NASK podnoszac cene laczy stalych
(wykorzystywanych do polaczenia OPERATOR->NASK) nie zmienil cen na dostep
dial-up (najczesciej wykorzystywany do polaczenia UZYTKOWNIK->OPERATOR).
Oznacza to, koszty zwiazane z "dolozeniem" nowego uzytkownika przez
OPERATORA beda wieksze niz cena dostepu dial-up bezposrednio przez NASK. O
tym wlasnie mowil jeden z uczestnikow audycji - zakupy hurtowe w NASK sa
drozsze niz detaliczne.
Moim zdaniem wykonczenie prywatnych operatorow Internetu jest tylko
niezamierzonym odpryskiem proby ujednolicenia cennika i zdobycia pieniedzy
na dalszy rozwoj(?) sieci, ale przyznaje ze podwyzka 10 krotna jest czyms,
na co nawet trudno sensownie zareagowac! Do tej pory, zgodnie z umowa
zawarta przez nas z NASKiem bylem przekonany, ze pokrywam PELNE KOSZTY lacza
o przepustowosci 64Kbps wykorzystywanego w 40% (takie warunki rozliczen
postawil NASK). Teraz nie wiem - czy do tej pory NASK finansowal (z
panstwowych pieniedzy!) 90% moich kosztow, czy tez w roku 1996 postanowil
obedrzec mnie ze skory?
----------------------------------
Zostawmy jednak zale do NASKu na boku - nie mam zadnych podstaw do
podwazania kalkulacji ich kosztow. Prosze jedynie, by przy okazji
porzadkowania "swoich spraw" nie zabic tych uzytkownikow sieci, ktorzy sami
za siebie placa.
----------------------------------
Tuz po ogloszeniu cennika padla propozycja utworzenia programu rzadowego,
ktorego celem bedzie budowa i uruchomienie krajowej struktury
teleinformatycznej - dla wszystkich uzytkownikow, nie tylko dla nauki.
Trudno bowiem oczekiwac, by pieniadze przeznaczone na nauke szly na
pokrywanie kosztow generowanych przez uczniow, studentow i roznego typu
firmy. Jak uczy przyklad innych panstw, czasami udaje sie zdobyc pieniadze -
PUBLICZNE - na finansowanie takich projektow. Na przyklad w USA funkcjonuje
siec commerce.net oplacana z pieniedzy stanowych, a przeznaczona wylacznie
dla uzytkownikow komercyjnych. Z nieco innej dziedziny - rozwoj
telekomunikacji we Francji w latach 60/70 finansowany byl przez Panstwo i
przyniosl... kilkuprocentowy wzrost produktu narodowego. Zyski WIELOKROTNIE
przekroczyly poniesine naklady.
Czego i Polskiemu Internetowi zycze.
Darek Wichniewicz
ATM - Internet Komercyjny w Polsce