Re: Nowy cennik - sugestie

Autor: Wojciech Myszka (myszka_at_norka.immt.pwr.wroc.pl)
Data: Tue 28 Nov 1995 - 20:50:07 MET

28 Nov 1995, Grzegorz Dymek napisal cos bardzo sensownego:

> Sporo listow w sprawie nowego cennika NASK pojawilo sie na liscie i generalnie
> emocje dominowaly nad rozsadkiem. Sadze, ze kazda wypowiedz powinna byc
  [...]
  Zgadzam sie
> Analiza sytuacji:
>
> Jedno jest pewne - ruch w Internecie rosnie z miesiaca na miesiac i jest to
> tendencja powszechna. Zwolennikom spiskowej teorii dziejow podsuwam mysl, ze
> wszystko to przez imperialistycznych kapitalistow, ktorzy wymyslili WWW,
  [...]
   ---
  Na moim serwerze jest dostepna dokumentacja Matlaba (w postaci html).
  Na 128 komputerow korzystajacych z niej - tylko 5 z Polski. Wsrod
  korzystajacych glownie uniwersytety amerykanskie, ale nie brak i takich
  potentatow jak sgi.com czy dec.com. To mozna wytlumaczyc tylko ich
  "glupota" (czy raczej przyzwyczajeniem ze wszystkie zasoby sa w Stanach).
  ---
  [...]
> Sposoby zmniejszenia kosztow:
> zmniejszenie przepustowosci lacz (mozliwy)

  NB to zmniejsza (istotnie) koszty po wprowadzeniu nowego cennika.

> zmiana dostarczyciela mediow (mozliwy ?)

  NB zwracam uwage, ze pomysly z liniami satelitarnymi do (??? no wlasnie
     gdzie?) zwieksza tylko koszty tym, ktorzy na linie satelitarne nie
     przejda - gdyz w pewne miejsca krajowe trzeba bedzie "isc" przez
     zagranice.

> zmniejszenie ruchu do/z Polski (niemozliwy)
> zmnieszenie kosztow amortyzacji (mozliwy)

  NB wydaje mi sie, ze mozna ja tylko _inaczej_ rozlozyc

> zmniejszenie kosztow osobowych (niemozliwy)
> inne (nieistotne ?)
>
> Teraz rozwiniecie:
  [...]
> Zmiana dostarczyciela mediow mozliwa jest jak na razie tylko teoretycznie i to
> na wybranych odcinkach. Alternatywa jest tu PKP i PSE (Polskie Sieci

  A TELBANK ? (ten jak na razie oferuje tylko linie 64K)
  I dodatkowa uwaga - DFN (u Niemcow) zbudowany jest na liniach 2M ale IP na
  X.25. I jest to jednym z powodow duzych opoznien na ich liniach (w
  warunkach duzego ruchu) - tak, ze wszystko tylko nie "IP over X.25".

> Koszty amortyzacji mozliwe sa do zmniejszenia przynajmniej w skali lokalnej.
> Nie widze powodow dla ktorych koszt amortyzacji switchow ATM w Warszawie mialby
> wplywac na wysokosc oplat ponoszonych za dostep do MAN ze Slaska czy Krakowa.

  Nie zmniejsza to niestety kosztow amortyzacji, a jedynie lepiej
  (sprawiedliwiej ??) je rozklada...

  [...]

> Odnosnie KBN:

  I to jest chyba najistotniejszy ustep. Nie wiem czemu wszyscy wrzeszcza
  na NASK - firma pieniedzy na siec nie zdobywala z innego zrodla niz KBN
  (A moze wlasciwie to wiem - kto, po zlozeniu N wnioskow na granty do KBN
  wydrze sie na szefa tej "zyly zlota" tak jak na szefa NASK??)
  [...]
> Zwolennikow rzeczowej dyskusji prosze o wypowiedzi.

  Mam nadzieje, ze nie bylo pieniactwa :-)

  I pozwole sobie dodac jeszcze, ze alternatywa do swiadomego ograniczenia
  ruchu z powodow finansowych, co burzy tak bardzo wszystkich, jest jego
  ograniczenie z powodu zapchania lacz. Tyle tylko, ze w tym drugim
  przypadku i tak, zeby zapewnic realizacje waznych zadan bedziemy musieli
  ograniczac dostep innym.

  Zmniejszanie przepustowosci NASK prowadzi juz od pewnego czasu (na
  przyklad z trzech lini 2M o sumerycznej szczytowej przepustowosci 6M
  laczacych Poznan, Lodz i Wroclaw z Warszawa ostala sie jedynie jedna
  laczaca Lodz z Warszawa; Poznan i Wroclaw podczepione sa do Lodzi - jak
  sie wszyscy rozpedza to zalapia sie co najwyzej na 1/3 tej
  przepustowosci, ktora mieli do tej pory). I to juz czuc.

  Skoro glownym donatorem rozwoju Internetu jest KBN, MEN nie chce dawac
  srodkow na Internet dla Szkol, to nie wiem czy da go dla studentow :-(

  Nie sadze tez, ze ktorys z Uczonych zechce zmniejszyc swoje
  zapotrzebowanie na finansowanie prac badawczych (granty) tak, zeby KBN
  mial wiecej pieniedzy na finansowanie sieci.

  Chwile pozniej pisal Maciek (Uhlig):

] Deklaruje sie jako zwolennik rzeczowej dyskusji i bardzo dziekuje
] Grzegorzowi za cenne uwagi. Tym niemniej chcialbym zwrocic uwage, ze
] srodowisko sieciowe dziala w tej chwili w stanie najwyzszego zagrozenia -
] stanelo przed mozliwoscia utraty mozliwosci korzystania z Internetu.
  [...]
  To, ze NASK "starcil kontakt ze srodowiskiem" (a sposob wprowadzenia
  podwyzek swiadczy o tym az nadto dobitnie) nie powinien byc dla nas
  pretekstem do okrzykow w rodzaju "...a co mi oni beda mowic skad mam sobie
  sciagac oprogramowanie, ja wole ze zrodla niz z mirrora..." (byly takie!)

  Ile wypowiadajacych sie osob (i administratorow) wie jakie oplaty ponosza
  dzis za podlaczenie do struktury NASK (a jakie koszty ponosi KBN)?

  Ilu administratorow sieci ma informacje o srednim dobowym obciazeniu
  wykorzystywanych przez nich lacz?

  Ilu z wypowiadajacych sie wie jaki bedzie poziom finansowania sieci przez
  KBN w roku przyszlym?

  Na jaki poziom dobrowolnych ograniczen ruchu godzimy sie?

  Jaki poziom wzrostu cen w przyszlym roku za utrzymanie lacz uznajemy za
  uzasadniony? (A jaki za mozliwy do przelkniecia dla MANow? - czy beda one
  w stanie pokryc "dzisiejsze" ceny jezeli zniknie "dzisiejsze"
  dofinansowanie KBN?)

  Czekam na odpowiedzi :-) i przepraszam za przynudzanie.

  Wojtek

> -
> * Grzegorz Dymek *
> * *
> * Centrum Komputerowe *
> * Politechniki Slaskiej *
> * < Silesian Technical University > *
> * < Computer Center > *
> * Akademicka 16 *
> * 44-100 Gliwice, Poland *
> * tel. +48 32 371237, fax +48 32 372175 *
> * e-mail: grzes_at_homer.iinf.gliwice.edu.pl *
miedzymiastowego i miedzynarodowego, pozostawiajac operatorom lokalnym >
kwestie zdobycia klientow i funduszy na oplaty za Internet. Trzeba tez
postawic > pytanie o dalsze losy WARMAN'a w obrebie NASK - jak dlugo beda
one polaczone, > tak dlugo wszystkie inwestycje w stolicy i wszelkie nowe
zabawki beda wplywac > na koszty ogolne a co za tym idzie na oplaty za
dostep do Internetu. > Niedopuszczalna jest sytuacja gdy NASK oznajmia: od
dzis macie FR lub od dzis > macie linie 256 kbps - sa to elementy, o
ktorych decydowac winien odbiorca, > nawet wtedy gdy nie placi za swe
uslugi bezposrednio a przez KBN. > > Odnosnie KBN: > Trzeba tez pamietac,
ze Komitet Badan Naukowych finansujacy do tej pory prace > jednych a
zabawe drugich w Internecie, jest jedostka odpowiedzialna za rozwoj >
NAUKI w Polsce, nie zas za to z czym w duzym stopniu w Internecie mamy do
> czynienia ;->. Lament, ze z Internetu nie moga korzystac studenci jest
na tyle > istotny na ile biora oni udzial w pracach badawczo-naukowych - a
jest on raczej > niewielki (z tego co wiem student jest liczony jako 1/10
pracownika naukowego > :-)))) ). Za 'reszte' studenta powinien placic MEN,
uczelnia lub sam student. > Trzeba sobie zreszta szczerze powiedziec, ze
w wiekszosci przypadkow konta > studenckie wykorzystywane sa do celow
'rozrywkowych'. I nie widze w tym nic > zlego, pod warunkiem ze Internet
dla studentow traktowac sie bedzie w tym > zakresie jako przywilej a nie
jako prawo. > Tu jeszcze jedna historyjka: Na naszym serwerze mamy prawie
2000 uzytkownikow - > w wiekszosci studentow PSl. Znajomy z firmy, ktora
uruchomila uslugi dostepu > do Internetu, zalil sie ze w Gliwcach prawie
nie ma popytu na uzytkownikow > komercyjnych gdyz potencjalni klienci
rezygnuja mowiac, ze maja znajomego > (brata, syna) ktory studiuje (lub
pracuje) na uczelni i udostepnia mu konto. > Jesli tak ma wygladac prawo
do korzystania z Internetu - to cos tu jest nie tak. > > Reasumujac: >
Nowy cennik - TAK ale w nowej formie > Ceny zalezne od dlugosci i
przepustowosci linii, > Klient sam decyduje o punkcie docelowyma
polaczenia > Cennik ma jasno wykazywac relacje miedzy oplata za Internet a
kosztami: linii, > sprzetu oraz oplatami za wyjscie w swiat > Rozdzielenie
NASK i WARMAN > Rezygnacja NASK z uzytkownikow koncowych > > Zwolennikow
[...]

Wojciech A. Myszka myszka_at_ldhpux.immt.pwr.wroc.pl
Technical University of Wroclaw, Institute of Material Science
and Technical Mechanics, Smoluchowskiego str. 25
50-370 Wroclaw, Poland, tel. (+48 71) 21-50-28, fax () 21-12-35

--
 GOVERNMENT ECONOMIST VIRUS: Nothing works, but all your diagnostic software
 says everything is fine.