Re: Nowy cennik - sugestie

Autor: Maciek Uhlig (muhlig_at_helios.cto.us.edu.pl)
Data: Tue 28 Nov 1995 - 12:34:27 MET

On Tue, 28 Nov 1995, Grzegorz Dymek wrote:

> Sporo listow w sprawie nowego cennika NASK pojawilo sie na liscie i generalnie
> emocje dominowaly nad rozsadkiem. Sadze, ze kazda wypowiedz powinna byc
> przemyslana zas krytyka konstruktywna (polecam przeczytac swoj list dzien po
> napisaniu i dopiero go wysylac). Oto kilka moich uwag i przemyslen, ktore
> mam nadzieje stana sie zaczatkiem powaznej dyskusji a nie dalsza wymiana
> epitetow, plotek i poglosek.
>

> Reasumujac:
> Nowy cennik - TAK ale w nowej formie
> Ceny zalezne od dlugosci i przepustowosci linii,
> [...]

Deklaruje sie jako zwolennik rzeczowej dyskusji i bardzo dziekuje
Grzegorzowi za cenne uwagi. Tym niemniej chcialbym zwrocic uwage, ze
srodowisko sieciowe dziala w tej chwili w stanie najwyzszego zagrozenia -
stanelo przed mozliwoscia utraty mozliwosci korzystania z Internetu.
Dyskusja byla mozliwa zawsze i dyrekcja NASK nie skorzystala z mozliwosci
wypracowania akceptowanego przez ogol uzytkownikow cennika polskiego
Internetu w sieci. Nie pora teraz dywagowac: dlaczego? Byc moze poczula
sie wazniejsza od wszystkich, byc moze uwazala, ze nie znamy sie na
ekonomii, byc moze uznala, ze sieciowa dyskusja nad zasadami oplat za
Internet nie przyniesie jakichkolwiek efektow (vide domeny). W tej chwili
to nie jest wazne.

Chcialbym wyrazic poglad, ze wszyscy rozumiemy, ze za Internet trzeba
placic. Kto, ile, i z jakich srodkow ma placic - to temat do powaznej
dyskusji, do ktorej wzywa Grzegorz i ja go popieram w calej rozciaglosci.
Jak napisalem w swoim artykule, opublikowanym wczoraj, co do zasad oplat
za uzywanie sieci dzis musza zgodzic sie technolodzy sieci, ekonomisci i
decydenci. Jest karygodnym bledem NASK, ze do dyskusji w - takim gronie -
o nowym cenniku nie doprowadzil. Ale wzielo sie to stad, ze NASK nie
czuje sie odpowiedzialny za polski Internet. Nie raz dyrektor Zienkiewicz
oswiadczal - NASK to nie Internet. Odpowiedzialnym za polski Internet
moglaby byc organizacja stwarzajaca plaszczyzne wspolpracy. Taka
organizacja mialo byc PSI. Nie dano mu szansy. NASK od poczatku ignorowal
istnienie PSI, ograniczajac sie do werbalnych deklaracji poparcia. Teraz
PSI dziala dla dobra polskiego Internetu, gdyz widzi, ze nowy cennik NASK
zmierza do jego ograniczenia. Taki jest nasz statutowy obowiazek.

A zatem: dyskusja - tak. Pozytywne rozwiazania - tak. Zgoda na adekwatne
oplaty - tak. Porzadkowanie polskiego Internetu - tak. Konta naukowe dla
uczonych - tak. Konta dla studentow - tak. Konta dla komercji - tak. Ale
najpierw - domagamy sie od NASK wycofania decyzji o stosowaniu nowego
cennika. Niech ceny beda wyzsze od poprzedniego o wspolczynnik inflacji.
OK. Niech beda wyzsze jeszcze o 10% - w koncu to mozna uzasadnic i
przebolec. OK. Ale NIE dla oplat za ruch. Bo to jest koniec Internetu w
Polsce.

Pozdrowienia,

Maciek