Re: Nowy cennik uslug NASK

Autor: Andrzej Resztak (resz_at_priam.umcs.lublin.pl)
Data: Mon 27 Nov 1995 - 12:11:01 MET


Jarek Lis (lis_at_okapi.ict.pwr.wroc.pl) wrote:

: Hm, wlasnie sobie troche policzylem:
: - kilometr swiatlowodu w warunkach miejskich kosztowal w ostatnich
: latach 200mln szl = 20tys nzl. Cena wydaje sie rozsadna, skoro byle
: kabel kosztuje do 1 zl/m, a tu mamy ostro opancerzony, za 10zl/m, a
: polozenie kosztuje powiedzmy drugie tyle. Z urzadzeniami wyjdzie pewnie
: ze 30tys zl/km
: -linia np Wroclaw - Warszawa (400km) kosztowala by ~12mln zl
: - zakladajac 3 letnia amortyzacje, z takiej linii musimy wycisnac:
: 4mln rocznie~=300tys miesiecznie~=10tys dzienie~=10gr/sekunde

: Co by dawalo te 1zl/MB przy laczu 2MB/s. Ciekawe, ile razy drozsze
: jest zapewnienie 100MB/s?

Jarku, jesli chciales nas przekonac, ze nia oplaca nam sie polozyc
wlasnego kabla to Ci sie udalo. Ale i tak chyba kazdy wiedzial,
ze tak jest. Jesli chciales pokazac, ze przy tak ustalonych oplatach
okres amortyzacji lacza wynosi 3 lata to Ci sie nie udalo.
   Po pierwsze ceny jakie ja znam sa dwa razy nizsze. Po drugie
uzywane obecnie przez TPSA lacza to 144Mb na wlokno, a nie 2Mb.
Wobec czego obliczone przez Ciebie 36 miesiecy nalezy podzielic
przez 72 - co daje chyba cos w oklicy pol miesiaca.
Dodatkowo zwykle kladzie sie wiele wlokien na raz,
a nie jedno, co daje jeszcze nizsza cene na wlokno. Oraz w obecnie
budowanych polaczeniach planuje sie uzyskanie 1Gb na jednomod
(np. linia Lublin-Zamosc). I na koniec do obliczen wziales
jedna z najdluzszych tras na ktora zarabiaja trasy Warsawa - Lodz,
Lublin czy Torun. (Mowie o cenniku NASK, ktory nie zalezy od odleglosci,
cennik TPSA, zdaje sie, ze zalezy od odleglosci).

: Wnioski (niewesole):

: - Wszelkie narzekania na NASK wypadalo by stonowac. To mniej wiecej tyle
: kosztuje. Ciekawe, jak to robia w US?

Teraz moge odpowiedziec na to pytanie (zdanie laika). W USA
nie podnosza oplaty dwukrotnie majac nadzieje, ze ruch spadnie
mniej niz dwukrotnie (i wzrosna zyski), tylko zmniejszaja ceny
dwukrotnie i czekaja kiedy ruch na tyle wzrosnie by znow moc
obnizyc ceny. W ten sposob zajmuja mozliwie szeroki zakres rynku
utrudniajac wejscie konkurencji. No coz, u nas mozna inaczej.

Pozdrawiam,
Andrzej



To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Wed 19 May 2004 - 15:53:37 MET DST