Re: Nowy cennik uslug NASK

Autor: Jarek Lis (lis_at_okapi.ict.pwr.wroc.pl)
Data: Sat 25 Nov 1995 - 02:42:31 MET

Grzegorz Szyszlo (ZNIK_at_avalon.wbc.lublin.pl) wrote:
: >Jestesmy organizacja komercyjna co nie znaczy ze od razu bedziemy
: >providerem (ladne), a to jest jedyna sytuacja kiedy kladzenie wlasnych kabli
: >(a moze wlasnego lacza poza polske ????) jest oplacalne.
:
: ja tu naprawde czegos nie rozumiem. skoro sie oplaca wiec czemu
: nie skorzystac ? czy ktos zrobil rachunek po jakim czasie zwroci
: sie lacze przy obecnych cenach placonych tpsa ?

Hm, wlasnie sobie troche policzylem:
- kilometr swiatlowodu w warunkach miejskich kosztowal w ostatnich
    latach 200mln szl = 20tys nzl. Cena wydaje sie rozsadna, skoro byle
   kabel kosztuje do 1 zl/m, a tu mamy ostro opancerzony, za 10zl/m, a
   polozenie kosztuje powiedzmy drugie tyle. Z urzadzeniami wyjdzie pewnie
   ze 30tys zl/km
-linia np Wroclaw - Warszawa (400km) kosztowala by ~12mln zl
- zakladajac 3 letnia amortyzacje, z takiej linii musimy wycisnac:
  4mln rocznie~=300tys miesiecznie~=10tys dzienie~=10gr/sekunde

  Co by dawalo te 1zl/MB przy laczu 2MB/s. Ciekawe, ile razy drozsze
   jest zapewnienie 100MB/s?

Wnioski (niewesole):
- fajnie bylo, ze choc raz i ja cos mialem z wlasnych podatkow, ale
  sie skonczylo.
- te 300tys miesiecznie (polaczenie wroclawia ze swiatem), to sporo,
  chyba ze sie podzieli na 50tys internetowcow! 50tys klientow
  to sporo dla dial-up providera, choc z drugiej strony to kablowka na
  paru osiedlach.
- Ile kosztuje satelita? Na pewno musi byc taniej.
- Specjalisci od lacz mikrofalowych potrzebni. Kto zajmuje pasmo 1 do 20
   GHz?

- Wszelkie narzekania na NASK wypadalo by stonowac. To mniej wiecej tyle
  kosztuje. Ciekawe, jak to robia w US?

Jaroslaw Lis

| lis_at_ict.pwr.wroc.pl | Institute of Engineering Cybernetics |
| tel 48-71-202636 | Technical University of Wroclaw, Poland |
| fax 48-71-203408 or 517398 | |