stanowisko w sprawie cennika NASK

Autor: Szymon Sokol (szymon_at_uci.agh.edu.pl)
Data: Thu 23 Nov 1995 - 14:35:38 MET


Prosba do administratorow WWW: zamiesccie ponizszy tekst na swoich serverach.

                       Szymon Sokol -- Network Manager
U U M M M M University of Mining and Metallurgy, Computer Center
U U MM MM MM MM ave. Mickiewicza 30, 30-059 Krakow, POLAND
U U M M M M M M M M TEL. +48 (12) 172894 FAX +48 (12) 338907
 UUUU M M M M M M WWW page: http://galaxy.uci.agh.edu.pl/~szymon/

==========================================================================

STANOWISKO STOWARZYSZENIA
"POLSKA SPOLECZNOSC INTERNETU"
w sprawie nowego cennika NASK
 
NASK oglosil plany wprowadzenia od 1 stycznia 1996 roku nowego cennika
oplat za swiadczone przez siebie uslugi w zakresie sieci komputerowych, w
tym Internetu. Nowy cennik wprowadza istotna i wyjatkowo niekorzystna
zmiane - oplaty za ilosc informacji przesylanej od i do abonenta NASK.
"Polska Spolecznosc Internetu" stoi na stanowisku, ze wprowadzenie
sugerowanych przez NASK oplat za ruch w sieci wplynie wyjatkowo
niekorzystnie na - i tak nie najbardziej dynamiczny w porownaniu z innymi
krajami Europy - rozwoj Internetu w Polsce. Dlatego tez zdecydowanie
sprzeciwiamy sie wykorzystywaniu przez NASK pozycji monopolisty i
wprowadzeniu w zycie nowego cennika w planowanej postaci. Kwestionujemy
zarowno zasade taryfikacji za ruch w sieci, jak i wysokosc planowanych
oplat.
 
PSI uwaza, ze zasada placenia za ilosc informacji przesylanych od i do
abonenta jest dla niego wyjatkowo niekorzystna. Po pierwsze, ruch
przychodzacy pozostaje poza kontrola abonenta. Kazdy uzytkownik Internetu
moze wygenerowac dowolnie wielka ilosc informacji i przeslac je za pomoca
poczty elektronicznej kazdemu abonentowi bez jego wiedzy i zgody. Oplata
za te niechciana przesylke moze w krancowym przypadku zrujnowac abonenta
finansowo. Po drugie, ruch wychodzacy pozostaje pod kontrola abonenta
jedynie czesciowo. O ile kontroluje on te czesc ruchu w sieci, ktora sam
generuje (np. wysylajac poczte elektroniczna), to na przesylanie
pozostalej czesci informacji, generowane przez innych abonentow, nie ma
juz wplywu. W nowoczesnych systemach informacyjnych (WWW) przy oplatach za
ruch wychodzacy mielibysmy do czynienia z niepozadanym zjawiskiem: im
lepsze abonent oferuje uslugi, tym wieksze koszty ponosi. Proponowana
przez NASK taryfikacja - za obustronny ruch w sieci - laczy wady obu
sposobow taryfikacji i dlatego nie moze byc zaakceptowana. Po trzecie,
przy nowej zasadzie taryfikacji abonent nie ma zadnej mozliwosci
sprawdzenia, czy oplata zostala naliczona prawidlowo. Dostepne operatorowi
urzadzenia sluzace taryfikacji - o ile w ogole mozna je zastosowac -
zwiekszaja w dodatku koszty eksploatacji sieci. Jedyna zasada konstrukcji
cennika, jaka akceptujemy, jest obowiazujaca dotychczas tak w Polsce, jak
i w zdecydowanej wiekszosci krajow swiata, oplata za przeplywnosc
dostepnego abonentowi pasma. Abonent ma wtedy suwerenna mozliwosc wyboru
takiej przeplywnosci i takiej oplaty, aby zaspokojone zostaly jego
potrzeby w ramach srodkow, ktorymi dysponuje.
 
PSI uwaza, ze proponowane przez NASK oplaty za dostep do Internetu sa
znacznie zawyzone, a skala podwyzki niezwykle wysoka. Aby udowodnic te
druga teze, posluzymy sie przykladem. Abonent, przylaczony dzis przez
NASK do Internetu z przeplywnoscia 128 kbps, a wykorzystujacy ja srednio w
polowie, placi 13577 zl kwartalnie. Kwota ta nie zalezy od wykorzystania
przeplywnosci lacza, ktore pozwala na uzyskanie w krytycznych momentach
pelnej mozliwej szybkosci transmisji danych, co jest istotne dla uslug
interakcyjnych, takich jak telnet czy WWW. Wedlug planowanego cennika,
abonent placilby kwartalnie 10170 zl i moglby w ramach tej kwoty
przetransferowac 2130 MB w ruchu zagranicznym lub 8520 MB w ruchu
krajowym. Ta ilosc informacji stanowi niecale 2% dzisiejszego
wykorzystania lacza jesli chodzi o ruch zagraniczny lub 7% gdyby ruch byl
wylacznie krajowy. Gdyby abonent chcial utrzymac ruch w sieci na
dotychczasowym poziomie, musialby zaplacic dodatkowo za 121500 MB w ruchu
zagranicznym niemal 190000 zl (!), a w ruchu krajowym dodatkowo ponad
10000 zl. Podwyzka cen w ruchu zagranicznym wynosi wiec w tym przypadku
niemal 1600% (!). Dla wyzszych przeplywnosci lacz, niezbednych dla
zastosowan multimedialnych, najlepiej sluzacych promocji Polski w swiecie,
podwyzka oplat jest czterdziestokrotna. Nie trzeba chyba przypominac, ze
Internet jest siecia globalna, a zatem prohibicyjne ceny NASK zmierzaja do
odciecia Polski od swiatowej infrastruktury informacyjnej. Nie chodzi tu
tylko o to, ze korzystanie w Polsce ze swiatowych zasobow informacyjnych
byloby niedostepne. Nie moglibysmy jednak rowniez udostepniac informacji o
Polsce, czesto przygotowywanej spoleczna praca pasjonatow Internetu,
naszym swiatowym partnerom z sieci. Jesli chodzi natomiast o bezwzgledna
wysokosc proponowanych oplat uwazamy, ze NASK powinien przedstawic
sieciowej (i nie tylko) opinii publicznej szerokie uzasadnienie
proponowanych cen, w ktorym wyjasni, jakie sa rzeczywiste przyczyny tak
znacznych kosztow jego dzialania, ktore zamierza pokryc wplywami od
abonentow, zwlaszcza, ze jakosc uslug swiadczonych przez NASK pozostawia
nadal wiele do zyczenia. Rozumiejac koniecznosc zwiekszenia oplat
oczekujemy przedstawienia przez NASK aktualnego wykorzystania istniejacych
polaczen oraz opracowania i konsultacji w srodowisku sieciowym nowego
cennika, opartego o zasade oplat za zamowiona przeplywnosc lacza.
 
Analiza oplat pobieranych przez europejskich dostawcow uslug sieciowych
pokazuje, ze NASK zamierza zanizac ceny uslug komercyjnych traktujac
dotacje z budzetu panstwa - przeznaczone na utrzymanie i rozwoj sieci dla
srodowisk naukowych i akademickich - jako zrodlo ich subsydiowania.
 
"Polska Spolecznosc Internetu" uwaza, ze sprawa planowanej drastycznej
podwyzki cen za uslugi swiadczone przez NASK jest jedynie jedna z kwestii
dotychczasowej budowy sieci w Polsce, ktore musza zostac niezwlocznie
wyjasnione i unormowane. PSI stoi na stanowisku, ze rozwoj Internetu w
Polsce jest jednym z najwazniejszych wyzwan cywilizacyjnych dla naszego
kraju i nie moze on zostac zahamowany przez woluntarystyczne decyzje
monopolistycznych urzednikow, na dodatek oplacanych z budzetu panstwa, a
zatem z pieniedzy polskich podatnikow. W przypadku wprowadzenia planowanej
przez NASK zmiany zasad taryfikacji ruchu w sieci, hamujacej cywilizacyjny
rozwoj naszego kraju i ograniczajacej mozliwosci promocji Polski w
swiecie, PSI rozwazy mozliwosc wystapienia ze stosownymi wnioskami do
Urzedu Antymonopolowego i Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej, a takze
powiadomi o niekorzystnym rozwoju wydarzen w naszym kraju miedzynarodowa
organizacje koordynujaca rozwoj Internetu - Internet Society.
=====
 
"Polska Spolecznosc Internetu" jest istniejacym od lipca 1995 roku
stowarzyszeniem, ktore stawia sobie za cel dzialalnosc na rzecz rozwoju
Internetu w Polsce oraz przygotowanie ludzi do zycia w warunkach
globalnego spoleczenstwa informacyjnego. PSI liczy sobie dzis ponad 250
czlonkow z kraju i zagranicy.



To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Wed 19 May 2004 - 15:53:35 MET DST