Domeny i ferment

Autor: Wladyslaw Majewski (boss1_at_ikp.atm.com.pl)
Data: Mon 06 Nov 1995 - 18:59:56 MET

Tomasz Kokowski:
>3. Zlosliwy komentarz Wladka Majewskiego przy domenie put.poznan.pl
> pomijam. Bardzo go natomiast prosze o zaprzestanie siania fermentu
> w Polskim Internecie.

Znaczaca wiekszosc uczestnikow dyskusji nad domenami wypowiedziala sie za
unikaniem nazw domen pochodzacych od angielskojezycznych skrotow nazw
calkowicie polskich instytucji. Takie zdanie wyrazil m.in. prezes PSI.
To stanowisko mozna oczywiscie uznac za dyskusyjne.

Ja jednak w pelni je popieram i sprobuje je najkrocej uzasadnic: polska
nazwa lub jej skrot moze byc niezrozumiala dla zagranicznego uzytkownika
sieci. Skrot angielskiej wersji nazwy polskiej instytucji jest calkowicie
niezrozumialy zarowno dla polskiego uzytkownika sieci, ktory na codzien z
angielskich wersji nazw polskich instytucji nie korzysta, nawet jesli dobrze
zna ten jezyk, jak i dla uzytkownika z zagranicy, ktory nie ma pojecia,
jakich polskie uczelnie maja patronow i jakich uzywaja nazw.

Moim zdaniem natomiast poza dyskusja jest, ze osmiesza sie sama instytucja,
ktora nie jest w stanie sama sie zdecydowac, jak brzmi jej nazwa po angielsku.
Przeciez put i tup to skroty od dwoch zupelnie roznych nazw, z ktorych tylko
jedna moze byc poprawna. A w dodatku skroty te brzmia jak brzmia...
Zasada: jedna firma - jedna nazwa w Internecie - to chyba nie jest zbyt
mocny wymog?

Skoro zas jestesmy w Poznaniu: uwazam, ze uzywanie skrotu amu jest obrazliwe
dla patrona tej patrona, POLSKIEGO poety Adama Mickiewicza.

Komentarz nie byl wiec zlosliwy - co najwyzej lekko ironiczny. Zreszta co do
formy: tego samego dnia zarzucono mi zarowno nudziarstwo, jak i
wesolkowatosc. Widac trzymam sie srodka.

Prosze natomiast o - publiczne lub prywatne - blizsze wyjasnienie, jakich to
dzialan zaniechania oczekujesz, piszac o fermencie w Internecie - jesli to
mozliwe, z przykladami. W szczegolnosci: czy jesli przez dwa tygodnie i
kilkadziesiat listow toczy sie bez mojego udzialu debata - zmieniac cos w
nazewnictwie domen, czy tez unikac zmian, to jest to Twoim zdaniem aktywnosc
pozadana, natomiast obejrzenie listy domen i wyliczenie tych, o ktorych
zmianie warto byloby pomyslec - to jest trujacy ferment?

Jak pokazuje to chocby Twoja odpowiedz - ferment ten wywolal kilka
merytorycznych wypowiedzi, bardzo waznych i znaczacych dla toczacej sie na
ten temat dyskusji. Waznych miedzy innymi dlatego, ze:

- ukazuja nierealnosc pewnych rzucanych przez dyskutantow-teoretykow
propozycji (vide Twoja wlasna uwaga o zaniku domen regionalnych. Swoja droga
nie pamietam, by takie zdanie przedstawial tu jakas znaczaca osoba lub grupa...)

- wymuszaja przedstawienie opinii przez osoby, bez ktorych nic sie zmienic
lub uporzadkowac nie da, np. Ciebie, a ktore dotad wolaly milczec, co
wywolywalo nieraz falszywy obraz rozkladu pogladow.

I jeszcze kilka slow o innych odpowiedziach na moj list:

- piszac, zdawalem sobie sprawe, ze w omawianym dokumencie jest wiele
pozycji "historycznych", pozostawionych tylko dla zachowania ciaglosci
poczty. Chodzi jednak o to, ze w wielu wypadkach nie sposob zorientowac sie,
ktore pozycje maja taki charakter. Prawde mowiac, chcialem sie tego
dowiedziec. Sadze, ze nie tylko ja.

Dziekuje wiec Mackowi Kozinskiemu za wyjasnienia na temat sytuacji w Toruniu
(przy okazji: w adresie loiv.torun.edu.pl nie podoba mi sie kontekst -
adresy a takiej samej konstrukcji maja wydzialy UMK i troche nie podoba mi
sie sekwencja torun.edu.pl, gdyz wystarczyloby samo torun.pl).

Dziekuje tez Irkowi Nesce za bardzo rzeczowe wyjasnienia problemow z z
adresami NASK i innych dostawcow uslug sieciowych, a zwlaszcza za
wystawienie w sieci aktualnego schematu.

Dziekuje Leszkowi Szychowskiemu za wyjasnienie dotyczace pse.pl -
niepotrzebnie Cie fatygowalem, wiedzialem jak jest, pokazywalem
nieaktualnosc tego zapisu.

Na zakonczenie: jutro w poludnie wyjezdzam na miesiac za granice.
Bedzie miesiac spokoju od fermentu. W grudniu odpowiem na wszystkie listy
przyslane na moj adres prywatny.

Wladek