Re: Domeny 0.5

Autor: Maciek Uhlig (muhlig_at_helios.cto.us.edu.pl)
Data: Thu 02 Nov 1995 - 13:28:35 MET

On Thu, 2 Nov 1995, Maciej Kozinski wrote:

> Instancja odwolawcza musi byc, jesli istnieje jakakolwiek instancja mogaca
> decydowac o innych. Jesli nie ma norm i "instancji", a Internet mimo
> wszystko sie rozwija, to po co takie "normy i instancje" wpychac na sile w
> dobrze funkcjonujaca maszynke?

Administrator domeny jest niemal ostateczna instancja w zakresie organizacji
domeny. Odwolywac sie mozna jedynie do administratora domeny nadrzednej,
ktory rozstrzyga problem zgodnie z ustaleniami zawartymi w dokumencie RFC.
Oznacza to, ze o nazewnictwie w .pl decyduje Irek Neska (NASK). Jesli
przekaze on autoryzacje do obslugi jakiejkolwiek domeny podrzednej (np.
com) jakiejkolwiek firmie (np. ATM), to o podziale .com.pl juz nie
decyduje Irek (NASK), tylko ktos (ATM). Na tej samej zasadzie JA decyduje
o organizacji domen us.edu.pl, us.katowice.pl i man.katowice.pl, bo
administrator domen edu.pl i katowice.pl delegowal na mnie autoryzacje dla
tych domen.

Oczywiscie administrator kazdej domeny musi kierowac sie pewnymi
zasadami. Podstawowa zasada jest domenowy RFC. Wszystkie lokalne
regulacje nie moga byc z nim sprzeczne. Latwiej sie administruje, jesli
na poczatku ustali sie pewne zasady. I administrator musi je narzucic.

Prosze o przyjecie do wiadomosci, ze gdyby Internet rozwijal sie na
zasadzie "I'll do it my way", nie byloby Internetu. Internet rozwija sie
dlatego, ze wszyscy akceptuja zasady narzucone przez "prorokow" -
konstruktorow Internetu - autorow dokumentow "Request For Comments".
Oczywiscie mozemy, ale nie musimy, sprecyzowac (zawezic?) je dla Polski.
Tylko ze musza to zrobic fachowcy, kierujacy sie przeslankami
technicznymi, a potem wszyscy musza sie do nich stosowac. I nie ma tego
ustalac parlament czy rzad, ale _polska_spolecznosc_Internetu_.

A poza tym uprzejmie prosze, aby slowo "chamski" zachowac na inne,
wlasciwsze po temu forum.

Pozdrowienia,

Maciek