Re: Prasa.pl

Autor: Ireneusz Neska (irek_at_nask.org.pl)
Data: Wed 18 Oct 1995 - 11:43:50 MET

On Wed, 18 Oct 1995, Janusz Harkot wrote:

> ciekawi mnie gdzie w stanach by takie domeny umiescili?
> 99% ze w ,com' - przyklad firma microsoft o zasiegu wrecz swiatowym.
>
> wszystkie wymienione tu firmy zarabiaja raczej niemale pieniadze,
> skoro stac je na doatep do internetu.
>
> Ciekawi mnie np. firma malkom, majaca chyba 3 oddzialy w kraju (moge sie
> mylic). Ale na targach poznanskich w czasie rozmowy z 'administratorem
> domeny' padlo stwierdzenie typu: "... dlugo sie nachodzilismy
> i naprosilismy, ale teraz mamy domene zaraz w .pl..".
>
> Pozostawiam to bez komentarza...
>
> Uwazam, ze jezeli w domenie .pl bedzie wiele takich firm to
> [...]

Nie oto chodzi, ze sa to wyjatki. Nie ma zadnej podstawy prawnej do
odmowienia komukolwiek zarejestrowania domeny bezposrednio w PL. Jesli
jakas firma uprze sie, ze chce byc w PL, ja nie moge odmowic.
Taka sytuacja zaistniala niedawno w Austrii. Tam byly tylko domeny typu
ac.at, co.at itd. Okolo rok temu zglosila sie tam firma i chciala
zarejestrowac domene bezposrednio w AT. Negocjacje trawaly okolo pol
roku. Sprawa oparla sie o InterNIC i domene ta Austriacy musieli
zarejestrowc. To samo moze byc (i bedzie) w Polsce, chyba ze beda jakies
podstawy prawne do obslugi DNS krajowego.

Poza tym mam jeszcze kilka pytan zwiazanych z DNS do ogolu.
- czy mozna rejestrowac wiecej niz jedna domene dla jednej instytucji np.
  dec.com.pl, digital.com.pl
- jak rejestrowac domeny dla pojedynczych osob (nie firm). Np. w Austrii to
  zrobili rejestrujac osoby w specjalnej domenie priv.at.
- co sadzicie o oplatach za rejestracje, utrzymanie domen.
- czy dopuszczac rejestracje tylko rekordow MX na maszyne Providera, na
  ktorej firma ma tylko konto.
- czy rejestrowac domeny dla firm zagranicznych, ktore nie istnieja w Polsce.
- czy mozna rezerwowac domeny do ich przyszlego uzytku, jesli tak to na
  jak dlugo.

Irek