Re: Alex w Toruniu

Autor: Maciej Kozinski (maciek_at_lnx1)
Data: Mon 16 Oct 1995 - 14:01:34 MET

Wojtek Sylwestrzak (wojsyl_at_icm.edu.pl) wrote:
: Maciej Kozinski (maciek_at_lnx1) wrote:
: : Rafal Maszkowski (rzm_at_mat.uni.torun.pl) wrote:

: : : Ale Alex jest w Toruniu, ktory ciagle nie moze sie doczekac upgrade'u
: : : polaczenia ze swiatem (obecnie 256 Kbps).

: : I co z tego? Czy to wystarczajacy powod, zeby z niego nie korzystac?
: : Przypominam, ze sam niedawno zapchales 90% lacza telekonferencjami. I 256
: : kbps Ci nie przeszkadzalo.

: Mysle, ze glowny problem z Alexem polega na tym, ze uzywa NFS2.0,
: a UDP z natury nie jest protokolem WAN-owskim.

Problemem jest to, ze np. w maju lacze do Torunia starczalo wszystkim, mimo
wielu FTP-ujacych studentow, Alexa, jego uzytkownikow i innych uslug.
Kilka tygodni temu, kiedy studenci byli na wakacjach, czesc pracownikow na
urlopach a R. Maszkowski puszczal telekonferencje z reszta Polski,
obciazenie lacza do Warszawy siegalo 90% (te dane od Zbyszka Szewczaka
zajmujacego sie laczem), a wydostanie sie poza Torun z jakimkolwiek
polaczeniem graniczylo z cudem. Teraz Rafal chce oszczedzac lacze kosztem
uzytkownikow Alexa. Wnioski nasuwaja sie same.

 Co do technologii Alexa to NFS 3.0 i jedyna implementacja pod Solaris 2.5
sa w fazach testow. Trudno wymagac od darmowego software, jakim jest Alex,
zeby wyprzedzal tworcow technologii. Sam twierdze, ze przejscie na 3.0
byloby duzym krokiem naprzod. Mam nadzieje, ze dorobimy sie Alexa opartego
o ten protokol.

: Byc moze sprawe rozwiazaloby uzywanie NFS-over-TCP, ale i tak mysle,
: ze Alex bardziej nadawalby sie do sieci typu kampusowego, ew.
: szybkich sieci miejskich niz jako usluga ogolnopolska.

Tez tak sadze, ale z tego, co widze wynika, ze na razie jedynie Torun
dorobil sie tej uslugi. I tylko u nas mozna z niej korzystac. Wiele
przemawia za tym, zeby Alex stal za kazdym waskim gardlem. Jestesmy w
stanie sluzyc nasza wiedza kazdemu administratorowi, ktory bedzie chcial
zainstalowac Alexa u siebie.

: To, ze lacze do Torunia jest wolne (a jak rozumiem ze strategicznych
: planow NASK wynika, ze bedzie jeszcze wolniejsze) powoduje,
: ze sciaganie czegokolwiek 'via' Torun jest po prostu czasowo
: nieekonomiczne. Przykro mi, ale tak to wyglada ze strony potencjalnego
: uzytkownika.

Niezupelnie, bo znaczna czesc transmisji, zwlaszcza w przypadku "szturmu"
na jeden obiekt (vide Netscape 2.0) idzie tylko po drodze Torun-> klient, a
nie swiat->Torun->klient, ze wzgledu na buforowanie danych. Jest malo
prawdopodobne, aby np. transmisja z ftp.mcom.com byla szybsza niz z
Torunia.

: Z drugiej strony nie rozumiem dlaczego taki osrodek jak Torun nie ma
: lacza o predkosci przynajmniej 2Mbps do wezla krejowego NASK ?

Ja tez nie, ale to pytanie nie do mnie.

Pozdrawiam,
Maciej Kozinski

         | Maciej Kozinski          / Internet:                       |
         | snail:                 / e-mail:                           |
         | 87-116 Torun, POLAND  /          maciek_at_boa.uni.torun.pl   |
         | Dzialowskiego 4/4    /   WWW home page:                    |
         |                     /http://www.boa.uni.torun.pl/~maciek   |
         |       Nicolas Copernicus University, Torun, Poland         |
         |          University's Computerisation Group                |