Re: Alex w Toruniu

Autor: Marek Czubenko (mc10_at_boa.uni.torun.pl)
Data: Mon 16 Oct 1995 - 13:18:28 MET

wojsyl (Wojtek Sylwestrzak) wrote:

> Maciej Kozinski (maciek_at_lnx1) wrote:
> : Rafal Maszkowski (rzm_at_mat.uni.torun.pl) wrote:
>
> : : Ale Alex jest w Toruniu, ktory ciagle nie moze sie doczekac upgrade'u
> : : polaczenia ze swiatem (obecnie 256 Kbps).
>
> : I co z tego? Czy to wystarczajacy powod, zeby z niego nie korzystac?
> : Przypominam, ze sam niedawno zapchales 90% lacza telekonferencjami. I 256
> : kbps Ci nie przeszkadzalo.
>
> Mysle, ze glowny problem z Alexem polega na tym, ze uzywa NFS2.0,
> a UDP z natury nie jest protokolem WAN-owskim.
NB ile jest w tej chwili implementacji NFS 3.0? Ma byc w Solarisie 2.5,
ale poki co jeszcze nie ma.
A poza tym o ile mi wiadomo sporo ludzi z Alexa korzysta i UDP im nie
przeszkadza, choc jak wiadomo natura protokolow datagramowych jest
blizsza LAN?MAN niz WAN (tego nikt nie kwestionuje!).

> Byc moze sprawe rozwiazaloby uzywanie NFS-over-TCP, ale i tak mysle,
> ze Alex bardziej nadawalby sie do sieci typu kampusowego, ew.
> szybkich sieci miejskich niz jako usluga ogolnopolska.
>
> To, ze lacze do Torunia jest wolne (a jak rozumiem ze strategicznych
> planow NASK wynika, ze bedzie jeszcze wolniejsze) powoduje,
> ze sciaganie czegokolwiek 'via' Torun jest po prostu czasowo
> nieekonomiczne. Przykro mi, ale tak to wyglada ze strony potencjalnego
> uzytkownika.
Moge sobie wyobrazic, ze dowolny consumer interneta w Polsce, ktory
jako pierwszy bedzie sie dobieral do jakiegos pliku gdzies w swiecie
moze stracic minimalnie wiecej uzywajac Alexa (np. w Toruniu), niz
podczepiajac sie bezposrednio pod te same zasoby, ale historia i zycie
znaja takie przypadki, ze trwalo to krocej i latwiej bylo sie dobrac
do obiektu internetowego pozadania, zwlaszcza, ze o ile mi wiadomo
Alex dobiera sie do roznych serwerow np. u czcigodnego pt. wojsyla
poza limitem ftp. A nastepni maja juz niewatpliwy zysk, bo nikt nie powie,
ze cyckanie ze np. z USA, czy Australii trwa krocej niz z Torunia,
choc mozna sobie tez takie przypadki wyobrazic.
A poza tym dochodzi jeszcze kwestia sposobu wykorzystania Alexa, ktory
dziala jak normalny (choc czasem wolny) dysk.

> Z drugiej strony nie rozumiem dlaczego taki osrodek jak Torun nie ma
> lacza o predkosci przynajmniej 2Mbps do wezla krejowego NASK ?

Z tego co mi wiadomo 2MB do Torunia ma byc jeszcze w tym roku, choc
moje informacje pochodza sprzed czasu jakiegos i w tzw. miedzyczasie
wiele moglo sie zmienic. Tu kompetentnej odpowiedzi moze udzielic
jzeenk_at_vm.cc.uni.torun.pl (p. Jerzy Zenkiewicz - Dyrektor OOO UMK) lub
byc moze Zbyszek Szewczak - zssz_at_lx.ncu.edu.pl.
Pozdrawiam
Marek Czubenko