Re: Pytanie do wszystkich

Autor: Darek Wichniewicz (darekw_at_atm.com.pl)
Data: Tue 10 Oct 1995 - 11:50:55 MET

>a co do domeny: prasa.pl
kilka wyjasnien:
O rejestracje domeny wystapilem w imieniu firmy ATM, prowadzacej (miedzy
innymi) dzialalnosc zwiazana z Internetm. Chcemy udostepnic siec dla
dziennikarzy i redakcji, sadzac, ze spowoduje to upowszechnienie informacji
o Internecie. Nie kazda redakcja moze, badz chce, wydac kilkaset zl
miesiecznie na wlasny wezel Internetu - tym bardziej dotyczy to dziennikarzy
(nawet jesli mieliby zaplacic kilkadziesiat zl miesiecznie za konto).
Zaproponowalismy bezplatny dostep do Internetu dla redakcji (+ mozliwosc
korzystania z serwera WWW) oraz konta dla dziennikarzy (nie calkiem
bezplatne, ale na bardzo preferencyjnych warunkach).
Nie chcemy wiazac tej oferty z prowadzonym przez ATM wezlem komercyjnym
(chcemy promowac sam Internet - nie tylko Internet przez ATM) - stad
propozycja domeny <prasa.pl>, serwera WWW <www.prasa.pl>, adresow dla
dziennikarzy <czlowiek_at_prasa.pl>.
Serwer dostepny bedzie dla wszystkich redakcji, rowniez dla tych, ktore maja
wlasne wezly i wlasne serwisy WWW - proponujemy umieszczenie na www.prasa.pl
mirrorow lub linkow do ich stron (oczywiscie rowniez bezplatnie).

> 1. w tym dokumencie (o ile pamietam) wiekszosc (wszyscy???) byli przeciwni
> rejestrowaniu czegokolwiek (poza edu, com... oraz ew. terytorialnym)
> w *.pl

drobna uwaga: w *.pl istnieje juz troche zarejestrowanych domen i nie
powodowalo to wiekszych problemow (poza gazeta.pl, ale oni byli oskarzani o
zarezerwowanie nazwy, na ktora chec mieliby inni...)

> 2. do tej pory w *.pl pojawilo sie kilka instytucji (com)
> wpisanie kont (MXow) bezplatnych spowoduje zwiekszenie chaosu...
> nie bedzie mozna juz calkiem stwierdzic z nazwy, czy uzytkownik
> jest com, czy np. org...

Do niedawna polityka NASKu bylo rejestrowanie nazw w domenach regionalnych
(np waw.pl), co doskonale utrudnia rozpoznanie czy jest to org, com czy edu.
Sam kilkukrotnie walczylem o rejestracje w *.com.pl zamiast *.waw.pl - z
sukcesem. O ile wiem obecnie NASK nie ingeruje w nazwy z com.pl i zaklada
zgodnie z zyczeniami przylaczanych firm.

>Skoro darmowe - niech bedzie prasa.org.pl
>(wylacznie moje zdanie)

Odmowa rejestracji prasa.pl dotyczyla rowniez prasa.com.pl i (jak sadze)
prasa.org.pl
Poza tym - nie ma organizacji PRASA, wiec dlaczego akurat taka domena?

Pozdrowienia
Darek Wichniewicz
ATM - Dzial Internetu