Re: Megabajt za zlotowke

Autor: Grzegorz Staniak (gstaniak_at_golem.umcs.lublin.pl)
Data: Wed 27 Sep 1995 - 06:26:58 MET

witlu_at_crab.mimuw.edu.pl (Tomasz Lukaszewicz) wrote:

> Chyba nie zrozumialem. To niby szary obywatel ma za ruch w Internecie
>placic? Przeciez szary obywatel ma Intenet w d****!
> Oczywiscie, skoro uczelnie wyzsze sa panstwowe, to i panstwowy powinien
>byc na nich Internet - jako niezbedny do pracy dla naukowcow itp. Twierdze
>jednak, ze to nie naukowe wykorzystanie sieci tak ja przeciaza...
>

>--
>Tomasz /Lukaszewicz
>E-mail: witlu_at_crab.mimuw.edu.pl
>tel. (0-2) 641-91-46

No, moze nie przesadzajmy z liberalizmem. Gdyby tak popytac ludzi na
ulicy, to np. muzeum Czartoryskich w Krakowie kogos obchodzi? Kogo
obchodzi czy nad Biebrza beda bagna z batalionami czy nie? Albo orly
bieliki na Wolinie? Tak rozumujac, nalezaloby szybko zlikwidowac np.
program IV PR, uslugi pocztowe w odleglach rejonach, duza wiekszosc
rezerwatow przyrody i jeszcze pare innych rzeczy. Marnowanie pieniedzy
podatnika.

W sytuacji kiedy aby nie zostac prowincja technologiczna musimy szybko
biec do przodu (przez plotki - monopol TP S.A. -> ceny lacz i brak
infrastruktury), w interesie panstwa jako takiego lezy pomoc w
rozwoju technologii sieciowych. Dopoki MANy nie stana solidnie na nogi
i nie zaczna zarabiac na siebie, pieniadze z budzetu sa konieczne.
KBN juz chce sie wycofywac z finansowanie sieci - dla porownania,
w jakim momencie odwolano NSFNET? Jesli NASK chce miec porzadek
w papierach - prosze bardzo, niech pieniadze ida z KBN na wydzielone
tylko dla celow oplat za siec podkonta na uczelniach, skad bedzie
placone NASKowi jako zwyklemu komercyjnemu providerowi. Banki zarobia
na transferach. Tak czy owak jednak pieniadze z budzetu musza sie
znalezc, a jakies ruchy w kierunku normalnosci w telekomunikacji tez
sa koniecznoscia chwili.

Argument o "nienaukowych zastosowaniach" jest bez sensu. Niech uczelnie
sobie wewnetrznie to rozwiazuja, co za problem przeslac pismo administratorowi
sieci "od dzis nasz serwer nntp ma nie prowadzic grup alt.binaries.pictures.
erotica.*"? Czy to zmartwienie providera do czego siec jest uzywana? Czy
tu w ogole wszystko nie stoi na glowie? Provider ktory sie martwi ze lacza
sie zapychaja, zamiast sie cieszyc, ze jest popularny? :)

--
  ___ ___
 / __/ __   Grzesiek Staniak                | Opinions expressed  here
 \___|___/  http://www.lublin.pl/~gstaniak/ | of  my  employer  (UMCS)