Re: Domena gazeta.pl

Autor: Grzegorz Staniak (gstaniak_at_golem.umcs.lublin.pl)
Data: Fri 21 Jul 1995 - 17:12:28 MET DST

mc10_at_boa.uni.torun.pl (Marek Czubenko) wrote:

[...]

>Powstaje teraz pytanie, czy moze istniec dziennik o nazwie "gazeta",
>"prasa", "dziennik" itp. (tj. nazwa bez przymiotnika).
>My w Polsce nie jestesmy do tego przyzwyczajeni, ale za granica nikt
>w tym nic zlego nie widzi. Np. we Wloszech funkcjonuje b. prominentny
>dziennik pt. La Stampa (prasa) i nikt sie temu nie dziwi.
>Inne przyklady paletaja mi sie gdzies w backgroundzie "El Diario"
>"Il giornale" (w obu przypadkach dziennik, choc dokladnie nie pamietam,
>gdzie te dzienniki wychodza).

[...]

>Pozdrowienia.
>Marek Czubenko

Uwaga na marginesie: z czysto jezykoznawczego punktu wiedzenia nazwy
typu "La Stampa", "El Diario", "Il Giornale" maja podstawy bytu tylko
dzieki rodzajnikowi okreslonemu (la, el, il). Nikt nie nazwie dziennika
"Un Giornale" czy "A Gazette". W polskim, jak wiadomo, rodzajniki nie
wystepuja... tworzy sie mala niejednoznacznosc.

Grzesiek Staniak
<gstaniak_at_golem.umcs.lublin.pl>