Re: Domena gazeta.pl

Autor: Marek Czubenko (mc10_at_boa.uni.torun.pl)
Data: Fri 21 Jul 1995 - 15:50:33 MET DST

> From: "Jaroslaw Rafa" <RAJ_at_inf.wsp.krakow.pl>
>
> (... o zmianie domeny gazeta.pl na inna:)

> Powtarzam jeszcze raz pytanie: KTO mialby to zrobic?
No wlasnie.
> Widze dwoch kandydatow: 1) NASK jako "domain registry" 2) sama GW.
> NASK w tej sprawie juz jakis czas temu dobitnie wypowiedzial sie na tej
> liscie (w osobie Ireneusza Neski) twierdzac, ze NIE MOZE narzucac
> uzytkownikowi nazwy domeny, pod ktora chce sie zarejestrowac. Innymi slowy -
> sam uznal sie za nieuprawnionego w tej sprawie. Pozostaje wiec sama GW.
> Myslicie ze jak ludzie z GW wymyslili sobie domene gazeta.pl to z wlasnej
> woli ja zmienia?

Sprawa chyba wcale nie jest prosta, bo:
nie wiem, czy pt. Kolezenstwo rowniez, ale ja osobiscie obserwuje
nastepujacy proces.
GW powoli jakby sie wycofywala z przymiotnika "Wyborcza" w nazwie.
Wniosek moze szokujacy, ale przedstawiam przeslanki:
1. W wiekszosci okologazetowyborzych dodatkow np. Magazyn, WSJE etc. brak
slowa "wyborcza". Jest Gazeta Magazyn, Gazeta WSJE, rozna Gazety
"okolicznosciowe" itd. Przymiotnik zachowal sie np. w lokalnym dodatku
regionalnym, ale moze znioknac, gdy w tymze dodatku zniknie stare logo.
W codziennym wydaniu winietka ma mocno wyartykulowany rzeczownik;
w porownaniu z nim przymiotnik jest ledwie widoczny (przynajmniej b. slabo
uwypuklony).
2. W momencie powstawania GW miala do spelnienia okreslona funkcje, stad
taki, a nie inny przymiotnik w nazwie. Funkcja zostala jakos spelniona
i faktycznie "funkcyjny" przymiotnik przestal byc adekwatny. Pozostalo
tylko znaczenie historyczne.
Zwracam uwaga, ze w przypadku wszystkich znanych mi pism o nazwie "Gazeta *"
ta * ma uzasadnienie w postaci zakresu tematycznego, terytorialnego, lub
odbiorcow do ktorych jest adresowana. Wiadomo, ze Gazeta Handlowa nie
zajmuje sie np. przepisami kulinarnymi. Choc w przypadku zakresu tematycznego
bywaja lekkie odstepstwa.
3. Historia pt *.gazeta.pl zdaje sie takze potwierdzac moja hipoteze.

Krotko: chyba mamy do czynienia z narodzinami aliasa, ktory powoli
moze wyprzec pierwotna nazwe GW. Niekoniecznie musi to byc swiadome.

Powstaje teraz pytanie, czy moze istniec dziennik o nazwie "gazeta",
"prasa", "dziennik" itp. (tj. nazwa bez przymiotnika).
My w Polsce nie jestesmy do tego przyzwyczajeni, ale za granica nikt
w tym nic zlego nie widzi. Np. we Wloszech funkcjonuje b. prominentny
dziennik pt. La Stampa (prasa) i nikt sie temu nie dziwi.
Inne przyklady paletaja mi sie gdzies w backgroundzie "El Diario"
"Il giornale" (w obu przypadkach dziennik, choc dokladnie nie pamietam,
gdzie te dzienniki wychodza).

Jesli nazwa "Gazeta" zaistnieje to moze zaistniec domena *.gazeta.*,
bo niby dlaczego nie.

> Moim zdaniem jedyna droga bylaby taka, jak bylo z domena mtv.com. Inna
> instytucja, ktora tez ma w nazwie "gazeta" musialaby uznac sie za
> pokrzywdzona faktem istnienia takiej domeny i wystapic na droge sadowa.
> Jak na razie nie wydaje mi sie zeby byl chetny do takiej rozroby, wiec na
> zmiane domeny gazeta.pl raczej nie ma szans.
> (A tak nawiasem mowiac, juz widze tych sedziow i adwokatow, ktorzy mieliby w
> tej sprawie wystepowac, jak sie ucza co to jest internet ;-)))

Podejrzewam, ze f-ma taka jest bez szans, bo zreczny prawnik bedzie mial
zawsze w zanadrzu argument NIE DO ODBICIA. Istnialo kiedys w koncu pismo
o nazwie "La Gaeztte", a w koncu wlasnie od nazwy tego pisma w paru jezykach
pochodzi slowo gazeta i podobne.

Wiec moze wartop sie zastanowic, czy z ta nazwa to nie jest macenie
w szklance wody? Zastanowic na zimno bez sympatii i antypatyii.

Co do gazeta.pl to jedyna racjonalna alternatywa jest gazeta.com.pl
bo GW ma jednak zasieg ogolnopolski i jest to jakies uzasadnienie,
a jesli ma byc *.com.* to i wszystkie inne domeny komercyjne musza tez miec
ow com gdzies w srodku.
Lokalne gazety pewnie i tak docelowo wyladuja w lokalnych domenach, a nie
wiem, czy warto dla tych ogolnopolskich tworzyc grupe na wzor .org, .mil
czy .gov.

Jednak jesli maja byc rygory to niech beda przestrzegane przez wszystkich.
I to jednakowo, jesli mamy mowic o sprawiedliwosci, choc jest to chyba
pojecie wzgledne, bo dla kogos gazeta.pl to niesprawiedliwosc, a dla mnie
nie. Dlaczego tak uwazam, przedstawilem powyzej.

Pozdrowienia.
Marek Czubenko
PS.
Mam takie odczucie jakby sie tu dokonywalo cos w rodzaju procesu sadowego.
W zwiazku z tym propozycja: moze ludzie, ktorzy wymyslili "gazete.pl"
przytoczyliby swoje racje.
| Marek Czubenko tel. +48 56 14-512, fax +48 56 21-224 |
| Uniwersytet M. Kopernika Bitnet : czubenko_at_pltumk11.bitnet |
| Zespol Pelnomocnika Rektora Internet : czubenko_at_boa.uni.torun.pl |
| ds. Komputeryzacji Uczelni lub mc10_at_boa.uni.torun.pl |
| |