Re: Serwery komercyjne

Autor: Tomasz Kokowski/UCO PP (tommy_at_rose.man.poznan.pl)
Data: Tue 04 Jul 1995 - 14:26:28 MET DST

> I chyba ta roznica sprowadza sie wlasnie do tego: dzis panstwo (z
> pieniedzy podatnikow buduje siec i funduje ja osrodkom akademickim
> za darmo (oplacajac koszty utrzymania z pieniedzy podatnika)

     F U N D U J E ????

     Toc przeciez gdyby nie fundowalo nie bylo by problemu. Zylibysmy
spokojniej. To brak infrastruktury sieciowej i brak realnych perspektyw
jej budowy zaowocowal tym, ze KBN zaczal finansowac jej budowe.

     Prosze mi pokazac kogos innego kto w Polsce moglby w inny sposob
to sfinansowac. Kto jak nie nauka powinna inicjowac
i realizowac dzialania o charakterze pionierskim, a takim jest niewatpliwie
Internet? Tak przeciez powstal NASK.

     Inna sprawa to sposob placenia. Nie sadze aby dobrze na uzytkownikow
wplywal fakt otrzymywania czegos za darmo. Smiem twierdzic, ze sposob w jaki
robi sie to w Polsce jest demoralizujacy. I to nie tylko dla uzytkonikow
koncowych (nauka) ale i dla NASK-u. W koncu powielono stary schemat monopolu
znany z przykladu TP S.A.

> Jezeli chodzi o telefony sa (dzis) budowane juz na nieco innych
> zasadach: TP SA (i inne firmy) wykladaja wlasne pieniadze (lub biora
> kredyt na _wlasne konto_) i buduja siec telefoniczna. Za jej
> uzytkowanie zdzieraja pieniadze z uzytkownikow.

     Well, dobre tylko dlaczego tak drogo? Czy istnieje w Polsce mechanizm
wymuszajacy na takich firmach stale dozenie do wdrazania nowych technologii
(np. sieci komputerowych, uslug informatycznych). Wolne zarty.

> Tak, ze roznica chyba jest. Mam nadzieje, ze i w sieci ,,znormalnieje''
> i pojawia sie tam inni niz akademiccy uzytkownicy. Wowczas nie bedzie
> problemu.

     Rozwoj sytuacji pokazuje, ze pomalutku zblizamy sie do tego momentu
gdy siec przestaje byc tylko zabawa fundowana nauce, a zaczyna byc
potrzebna w robieniu interesow. Pomalu "znormalniejemy"

> A i dzis - prosze bardzo: czemu nie zrobic grupy newsowej poswieconej
> ogloszeniom ,,komercyjnym''? Kto broni postawic *komercyjny* serwer
> www/ftp/gopher zawierajacy informacje o innych serwerach komercyjnych
> i wpisac informacje do PZS (czy Lokalnych ZS)? Jest cos takiego na
> swiecie http://www.directory.net/ i zawiera odsylacze (z mozliwoscia
> wyszukiwania) do bardzo wielu jak najbardziej komercyjnych firm...

     To bylby przeciez sygnal "normalnienia". Zajrzyjcie np. do grupy

      comp.infosystems.www.announce

Tomasz Kokowski
Tomasz Kokowski
Z-ca Dyrektora d/s Technicznych Technical Director
Uczelniane Centrum Obliczeniowe Computing Centre
Politechnika Poznanska Poznan University of Technology
ul. Piotrowo 3a, 60-965 Poznan

tel. +48 (61) 782720, 782726 fax. +48 (61) 771525 e-mail:
kokowski_at_pozn1v.put.poznan.pl