Re: OS/2 WARP. Co to je? :-)

Autor: Andrzej Karpinski (KARPIO_at_golem.umcs.lublin.pl)
Data: Wed 28 Jun 1995 - 13:46:30 MET DST

> Sadzilem dotad (byc moze naiwnie), ze OS/2 WARP emuluje MSWindows, tzn.
> wykonuje jego funkcje za pomoca wlasnego kodu. Nie jest ta? Z powyzszego
> stwierdzenia Karpia wynikaloby, ze nie. Nie chce mi sie za bardzo w to
> wierzyc. Microsoft sprzedalby kod Windowsow IBMowi????

Tak! IBM ma prawo do kodu Windows kupione od Microsofa! Co oczywiscie
nie przeszkadza mu sprzedawac go lekko zmodyfikowanego, wskutek czego
dziala znacznie szybciej i stabilniej, zreszta sam OS tez troche
tutaj doklada... Nawiasem mowiac tylko dlatego wersja OS/2 z
Windowsami jest dosc droga (oplaty od kazdej sprzedanej kopii na
rzecz Microsoftu za Windowsy). Wersja bez Windowsow kosztuje 129$ i
jest tansza od kompletu DOS + Windows. Jesli ktos juz ma Windows na
dysku, to takie rozwiazanie wydaje sie byc dosc dobre. Nie jest to
emulacja tylko prawie normalne Windowsy odpalane (prawie jak kazdy
inny program DOSowy) pod kontrola OS/2 zamiast DOS. Reszte (np.
separacja kerneli, multitasking) zalatwia sam OS... Takze sam OS
zalatwia takie rzeczy jak obsluga wspolnego desktopu: mozesz miec np.
obok siebie okienko z nortonem, obok otworzonego Worda for Windows
(bez Windows), obok AmiPro for OS/2, w kolejnym okienku sapera, w
jeszcze kolejnym OSowe szachy... Mozesz tez stosowac cos w rodzaju OLE
i przenosic dane miedzy aplikacjami OS/2 i Windows... Fajnie to
wyglada... klikasz sobie w OSie na ikonke z dokumentem WinWorda, i ci
sie po prostu WinWord odpala... bez Program Menagera itp
wynalazkow... Dla masochistow istnieje mozliwosc zrobienia tego
samego z prompta :)

W kwestii formalnej - OS/2 mozna zainstalowac w ten sposob, zeby
korzystal z Windows juz zainstalowanych na dysku. Dokonuje on wtedy
modyfikacji kodu Win i ... dziala! Mozna tez skorzystac ze
wspomnianych wczesniej wewnetrznych windowsow OS/2, ktore wydaja sie
byc znacznie lepsze.

> osobiscie jestem teraz raczej za rozwojem Newsow. Moze tam trzeba by
> zalozyc pl.comp.pecet ?

moze po prostu pl.komp.komp?

> PS. Juz kiedys tu o WARPach intensywnie sie sprzeczano (wiem). Nie
> pamietam jednak jakie wnioski z tamtego przydlugawego watku wyniknely.
> Dlatego wlasnie pytam.

Wnioskow nie bylo zadnych... jak zwykle :)

karpio