Re: Uwaga PIRAT (albo Sztukmistrz z Lublina)

Autor: Maciej Otreba (motreba_at_lnx1.boa.uni.torun.pl)
Data: Mon 24 Apr 1995 - 12:03:18 MET DST

Jacek Piskozub (piskozub_at_iopan.gda.pl) wrote:
: ZULO_at_bachus.1lo.lublin.pl (Jaroslaw Zulinski) wrote:
: >> Co do kary jaka poniosl pirat to jest ona raczej smiechu warta.
: >Chyba jest to smiech przez lzy, bo skasowano mu wszystkie konta :(
: >> Jednak nastepnym razem nie bede prosil o lagodne potraktowanie
: >> sprawcy.
: >Rownie lagodne jak poprzednio.... :-)
:
: Zacytuje administratora ajaxa (nazwe konta zagwiazdkuje):
: > Konto ********@ajax zostanie zablokowane na conajmniej miesiac.

Szkoda, ze nie ma tego na video, bo bym wyslal do "Smiechu warte" :-).
Odsylam do swojego postingu w drugiej czesci dyskusji o sztukmistrzu i
sztuczkach oraz artykuly R. Maszkowskiego z "Entera" 10/93, w ktorym
wypomina on jednemu z administratorow obojetnosc i probe zamaskowania, iz
jego host sluzyl jako baza wypadowa do wlaman.
:
: A za miesiac mam sie spodziewac nastepnego wybryku. Podkreslam jeszcze
: raz: to jest BARDZO lagodna kara, dla kogos kto rozpowszechnial za
: pomoca sieci pirackie programy.

Pytanie jest takie: kto w tym przypadku jest zlodziejem? Ten, co umieszcza
(cracker) - w tym wypadku na pewno tak. A ten co bierze? Znam takie FTP
site'y w tzw. cywilizowanych krajach, gdzie oprogramowanie kupione w ramach
site license jest dostepne publicznie. Zlodziejem jest wtedy chyba ten, co
bierze wylozone nie dla niego, no nie?

:
: >Tak swoja droga, jak na ucznia drugiej klasy liceum i raczej
: >poczatkujacego pirata kara jest niewspolmierna do winy, wszak
: >nie dopuscil sie zadnego wlamania, a zrobil tylko to na co mu Pan
: >pozwolil.
:
: Sugeruje pan, ze pozwolilel mu reklamowac moj server jako zrodlo
: nielicencjonowanego oprogramowania. Odpowiadam: nikogo do tego nie
: upowaznialem.

Ano wlasnie - czarna dziura w prawie. Zamiast napadac na Jacka, lepiej
zastanowmy sie nad sposobem skutecznego ostrzegania o zaistnialych,
mogacych zaistniec wlamaniach lub crackerach. W sytuacji, gdy nie istnieje
prawo surowo i skutecznie karzace ten rodzaj przestepstw musimy sami sie
bronic. Kazdy administrator jest tylko czlowiekiem i moze mu sie zdarzyc
przeoczenie.
Natomiast wyscig policjanci-zlodzieje raz wygrywaja jedni, innym razem drudzy.
Jesli bedziemy na siebie wrzeszczec, to wszyscy umilkna i nie bedzie
wspolpracy przy wykrywaniu wlaman.

: >Natomiast odcinanie ajaxa
: >uwazam za akcje podobna do palenia czarownic. Sam posiadam konto na
: >tym serwerze i moge zapewnic, ze oprocz pewnej (niestety licznej)
: >grupy piratow, jest tam wielu porzadnych userow. Dla wielu osob jest
: >to jedyna mozliwosc zdobycia konta na unixie i glownie w nich te
: >restrykcje uderzaja.

A zabawy crackerow odbywaja sie niczyim kosztem? I za czyims przyzwoleniem?

M.

                     | Maciej Otreba           / Internet:               |
                     | 87-116 Torun, POLAND  /	                         |
                     | Dzialowskiego 4/4    / motreba_at_boa.uni.torun.pl   |
                     | phone +48-56-485645 /http://lnx1.boa.uni.torun.pl |