Re: Administrator Systemu czy Krol... ?

Autor: Tomasz Surmacz (tsurmacz_at_asic.ict.pwr.wroc.pl)
Data: Thu 20 Apr 1995 - 22:11:59 MET DST

Maciek Uhlig (muhlig_at_usctoux1.cto.us.edu.pl) wrote:

| Musze przyznac, ze mysl o wprowadzeniu podobnych restrykcji czasem chodzi
| mi po glowie :-). Wyobrazam sobie, ze ich wprowadzenie to desperackie
| dzialanie zdesperowanego administratora, ktory zarzadza maszyna
| o bardzo malej mocy obliczeniowej, niewielkim dysku, a na ktorej

Wiem o jaki komputer chodzi i moge powiedziec, ze nie jest az tak zle...

| niebacznie dopuscil pod presja zainteresowanych do zalozenia zbyt
| wielu kont. A na nowy serwer widokow nie ma zadnych - na przyklad

To jest inna sprawa... Jak sie pozakladalo za duzo kont, to trzeba
sobie z tym pasztetem poradzic - albo wymusic na "sponsorach" systemu
jego rozszerzenie, albo zastosowac odpowiednie mechanizmy, dzieki ktorym
da sie go wykorzystac. Natomiast forma w jakiej przedstawione sa
wymagania (ponizej moj dokladniejszy komentarz) budzi moje ogromne
zdziwienie - nie wiem czy sie z tego smiac, czy plakac (patrzac od
strony uzytkownikow).

A teraz komentarz do "regulaminu":

> Od 18 marca wprowadzam nastepujace zasady korzystania z systemu:
> 1. Nie wolno uruchamiac irc, ftp, lynx, al, mc pod zadna postacia;

To moze lepiej skasowac te programy z systemu i problem zniknie?

> 2. Nie wolno trzymac na dysku wiecej niz 199 kB swoich zbiorow;

A od czego QUOTA?
Przy okazji znika problem kompilowania sobie przez uzytkownikow
"zabronionych" programow, bo po prostu nie maja ich gdzie trzymac...

> 3. Zbiory trzymane tymczasowo moga byc nie wieksze niz 2MB
> (tymczasowo: od czasu uruchomienia sesji do jej zakonczenia);

To w koncu 199kB czy 2MB?

> 4. Nie wolno uruchamiac wiecej niz jednej sesji naraz;

Ja nie potrafie pracowac z mniej niz 3-4 sesjami naraz... :-)
Musze miec albo NCSA telnet z opcja Alt-N, albo X-Windows... :-) :-)

> 5. We wtorki w godzinach 19-21, w srody (11-13), piatki (13-15)
> trwaja zajecia! Nikt oprocz kursantow nie korzysta z serwera.
> Jesli ktos zaloguje sie w tym czasie z miejsca traci konto.

A jak sie ktos zaloguje, zobaczy komunikat i wyloguje to tez?

> Naruszenie powyzszych zasad oznacza dobrowolna rezygnacje z konta.
> Zbiory przekraczajace maksimum beda bez ostrzezenia kasowane.
> Pozdrawiam goraco wszystkich - administrator XXXXXXXX YYYYYYYY.
> WESOLYCH SWIAT!!!

Kontrast miedzy grozbami a "Pozdrawiam" i "Wesolych Swiat" to szczyt
artyzmu... Naprawde.

Jakis czas temu mialem problem ze zbyt duza iloscia ludzi usilujacych
pracowac na SUNie - system stary (4.1.2), tylko 24 MB RAM i zajecia z
programowania w C i komunikacji miedzyzadaniowej. Efekt taki, ze
wszyscy pisza programy "server", ktorych potem nie zabijaja i zostaja
takie czasem po pare dni, albo sie mnoza i mnoza, az do wyczerpania
wolnych procesow w systemie.

Daleki jednak jestem od automatycznego wycinania kont za tego typu
"przewinienia". Wystarczyla informacja poslana "do wszystkich" za
pomoca systemu 'messages' (czyta sie je komenda 'msgs', gdy po
zalogowaniu sie na system widac 'There are new messages'). Tresc
brzmiala mniej wiecej tak:

| From root Wed Dec 14 12:20:31 1994
| Subject: Do studentow piszacych i uruchamiajacych programy na asicu.
|
| Ostatnio coraz czesciej pojawiaja sie problemy z koniecznoscia
| rebootowania systemu z powodu zbyt duzego obciazenia (dochodzocego do
| 8.0 i wiecej, podczas gdy normalnie nie powinno ono przekraczac 1.0-1.5)
| spowodowanego:

   [... tu przyczyny opisane powyzej, tylko dokladniej ...]

| Tak wiec prosze o sprawdzanie przy wylogowywaniu sie czy nie zostaly
| jakies procesy obciazajace system (komenda 'ps -x') oraz niepotrzebne
| kolejki/semafory (komenda 'ipcs') i usuwanie ich odpowiednio przez
| 'kill' oraz 'ipcrm'. Prosze takze usuwac program 'perfmeter' jesli ktos
| go uzywa, bo nie jest on automatycznie konczony przy wyjsciu z Xwindows.
|
| Jesli sytuacja obecna utrzyma sie, konieczne bedzie wprowadzenie
| automatycznego kasowania zbyt aktywnych procesow oraz usuwania
| wspomnianych wyzej zasobow systemowych co na pewno nie ulatwi pisania
> [...]

I pomoglo...

Czesto niewlasciwe wykorzystanie sprzetu wynika po prostu z niewiedzy
lub niedoinformowania. Wystarczy zwykle poprosic i wytlumaczyc dlaczego
i jak, by ludzie sami zaczeli rozsadnie myslec jak by tu nie przeciazac
maszyn, na ktorych pracuja.

Tomek

--
 _________