Re: Alex - nowy serwer w Toruniu

Autor: Maciej Otreba (motreba_at_lnx1.boa.uni.torun.pl)
Data: Wed 22 Mar 1995 - 11:55:32 MET

Grzegorz Krawczyk (krawczyk_at_kme.agh.edu.pl) wrote:

: Przy odrobinie checi jestem w stanie wyobrazic sobie pakiety idace
: bezposrednio Krakow->Krakow. Alex bylby wowczas tylko czyms
: w rodzaju katalizatora, swatki czy hosta firmujacego polaczenie.

: Zdaje sobie sprawe, ze jest to postawa typowego uzytkownika,
: i w praktyce bylo by to trudno zrealizowac. Ale kto wie, moze kiedys...

Tak, i nie taka jest rola Alexa. Udostepniamy serwer dla Polski, ale jesli
pomysl sie spodoba, to byc moze powstanie wiecej serwerow. Wtedy Twoj
problem przestanie istniec. Z moich obserwacji wynika, ze celowe byloby
postawienie dokladnie jednego Alexa w kazdej sieci metropolitalnej poza
"waskim gardlem", jakim jest wyjscie poza miasto.

: > > Nic sie nie stalo, ze kopiowales "przez Torun" - to, co pobrales, zostalo
: > > w cache'u Alexa i nastepny po Tobie nie bedzie juz zatrudnial lacza do
: > > Krakowa.
: > >

: Ile taki cache pomiesci. I jaki jest spodziewany
: procent "plikow trafionych"?

Tyle, ile mu przeznaczy administrator. W tej chwili 1,3 GB, ale zajetosc
szybko rosnie, wiec chyba lada moment bedzie 4 GB.
"Hit rate"? Trudno oszacowac. Jesli bedzie 4GB cache'a, a zasoby Internetu
w postaci FTP byly oceniane na 1TB to mozna sobie policzyc... Wszystko
zalezy od uzytkownikow i ich strategii wykorzystania serwisu - stad nasze
dodatkowe uslugi via WWW pozwalajace ukierunkowac jakos zadania klientow.

: > Aha, tylko ze prawdopodobnie Grzegorzowi chodzilo o to, zeby nie kopiowac ani
: > Krakow->Torun->Krakow, ani Torun (cache)->Krakow tylko bezposrednio
: > Krakow->Krakow. On miedzy swoim komputerem a Cyfronetem ma FDDI (ja tez), a
: > do Torunia jest najwyzej przy dobrych ukladach 2 Mbit/s. Wiec chyba
: > preferencja jest oczywista...

Do Torunia jest 64 kb/s. 2 Mb/s ma (podobno) byc jesienia.

: Podobnie bedzie przy zestawianiu innych polaczen. Alex to rodzaj
: posrednika, ktory daje wygodne zlacze komunikacyjne (zeby nie napisac
: interfejs), ale jak kazdy posrednik robi narzuty.

Skad ten wniosek? Nie pobieramy prowizji :-) Problem jest jedynie taki, ze
Alex znosi jedne ograniczenia (niewygoda FTP, szybszy dostep do Torunia niz
do jakich zakamarkow, nie trzeba wydzielac przestrzeni roboczej na wlasnym
dysku - mozna cos np. dekompresowac wprost z dysku Alexa), ale to kosztuje.
Problem polega glownie na tym, czy chce sie z tego korzystac, czy nie.

Maciej Otreba

                     | Maciej Otreba           / Internet:               |
                     | 87-116 Torun, POLAND  /	                         |
                     | Dzialowskiego 4/4    / motreba_at_boa.uni.torun.pl   |
                     | phone +48-56-485645 /http://lnx1.boa.uni.torun.pl |