Alex - nowy serwer w Toruniu

Autor: Maciej Otreba (motreba_at_lnx1.boa.uni.torun.pl)
Data: Mon 20 Mar 1995 - 14:24:33 MET

   Uprzejmie informuje wszystkich zainteresowanych administratorow i
uzytkownikow, iz w Toruniu, w Zespole Pelnomicnika Rektora d/s Komputeryzacji
Uniwersytetu Mikolaja Kopernika zostal oddany do eksploatacji serwer Alex. Jest
to, o ile nam wiadomo, pierwszy tego typu specjalizowany serwer w Polsce.

   Alex jest "inteligentnym" archiwum umozliwiajacym dostep do zgromadzonych w
sieci Internet zbiorow danych poprzez protokol NFS. Korzystajac z niego macie
Panstwo wrazenie, iz udostepniane zasoby znajduja sie na Waszym dysku sieciowym
(w trybie read-only). Umozliwia to dowolny odczyt plikow normalnie dostepnych
przez FTP (a wiec wymagajacy znajomosci protokolu i przestrzeni na lokalnym
dysku), taki, jak kopiowanie, przegladanie, rozpakowywanie, bez koniecznosci
umieszczania kopii archiwum na wlasnym serwerze. Alex buforuje ponadto
sprowadzane z zewnatrz pliki, co zmniejsza wielkosc transmisji danych ze
swiatem oraz umozliwia szybszy dostep do plikow juz sprowadzonych.

   Osobom nie posiadajacym klienta NFS oferujemy dostep przez WWW
(http://lnx1.boa.uni.torun.pl/local/alex.html), w przyszlosci takze przez FTP.
Dokladniejsze informacje nt. Alexa dostepne sa przez
ftp://lnx1.boa.uni.torun.pl/alexinfo, w tym m. in. skrypt mountalex
umozliwiajacy montowanie systemu plikow Alexa na komputerach z systemem
operacyjnym rodziny Unix.

   Pragnacym szybko uzyskac dostep do uslugi proponuje wykonanie (na komputerach
z Unixem) nastepujacego polecenia:

mount -o ro,intr,soft,timeo=120,retrans=300,rsize=1000 -t nfs \
alex.boa.uni.torun.pl:/ /alex

(alex.boa.uni.torun.pl to oczywiscie nazwa komputera z serwerem Alex).

   Wszelkie pytania i uwagi nt. funkcjonowania serwisu prosze kierowac do mnie
(adres ponizej) lub do J. B. Ludwichowskiego (jbl1_at_boa.uni.torun.pl). Jestesmy
zainteresowani uzyskaniem uwag tym bardziej, ze fundatorem sprzetu, na ktorym
jest realizowana usluga jest KBN, dla ktorego reakcje uzytkownikow sa forma
weryfikacji decyzji inwestycyjnych - kazdy odzew bedzie mile widziany i nie
pozostanie bez echa.

Maciej Otreba

                       | Maciej Otreba           / E-MAIL:                 |
                       | 87-116 Torun, POLAND  /                           |
                       | Dzialowskiego 4/4    / motreba_at_boa.uni.torun.pl   |
                       | phone +48-56-485645 /  			   |