Lacznosc do Poznania

Autor: Tomasz Kokowski (tommy_at_pozman.edu.pl)
Data: Thu 16 Mar 1995 - 18:20:08 MET

Tomek Surmacz:

> Slyszalem opinie, ze jest to spowodowane uruchomieniem w Poznanskim
> Centrum Komputerowym serwera news i sciaganiem na niego WSZYSTKICH grup
> wlacznie z alt.* itp. Jesli rzeczywiscie sciagane sa wszystkie grupy,
> to news sa w stanie dosc powaznie obciazyc lacze 64kbps.

  Po pierwsze: feed do AMU-net 'ciagnie' ok. 4000 grup, a feed do POZMAN-u
                tylko (az ?!) 1000 grup.

  Po drugie: serwer news.pozman.edu.pl powstal pozniej niz news.amu.edu.pl ale
               jego aktywnosc (mierzona iloscia feedowanych grup) byla
ostroznie zwiekszana, a przepustowosc lacza obnizyla sie skokowo.

> Na linii 64kbps ciagniecie wszystkich grup mija sie troche z celem, bo
> 'pelny feed' to ok. 150-300 MB dziennie, co oznacza pelne wykorzystanie
> pasma 10-14kbps na same przesylane artykuly. Do tego dochodza narzuty
> protokolow, itp.

  Cos z rachunkami tu nie tak: wedlug mnie nawet jesli max jest to 300MB
dziennie
  to zakladajac 24h operacyjnosc lacza o przepustowosci 64kb pasmo potrzebne dla
  news wynosi prawie 28 kb/s (27.7). Jesli lacze jest kompresja to mozna zejsc
  realnie na okolo ... (no wlasnie na ile? czy w laczu Poznan-Warszawa jest
  kompresja? jesli jest to jaka?).

  To jedna strona medalu. Druga to taka, ze wszystko siada gdzies okolo 8.00
  jak pisali juz inni koledzy. Odblokowanie nastepuje okolo 17.00. To chyba nie
  do konca da sie wytlumaczyc dzialalnoscia dwoch serwerow news? Mysle, ze ruch
  powodowany przez news ma globalnie charakter stalego obciazenia bo jak nie my
  w kraju produkujemy, to koledzy innych nacji cos pisza, a jak spimy to wedruja
  do nas feedy z Ameryki. Suma-sumarum z grubsza ma to charakter stalego
  obciazenia. Jesli sie myle lub nie wzialem czegos pod uwage to prosze o
komentarz.

> Jesli w tym lezy problem (bo moze jest gdzies w zupelnie innym miejscu?)
> to moze ograniczyc na razie ilosc news do comp.* i wybranych tylko grup
> alt.* ???

  Wlasnie dlatego ilosc grup zwiekszamy ostroznie. Ograniczac grupy? Wstepne
ustalenia
na poziomie administracji uslugami sieciowymi w AMU-net i POZMAN dotyczyly
ustalenia jednego pelnego feedu do Poznania w przyszlosci.

 Tomasz Kokowski
-----

Tomasz Kokowski

Administrator Uslug Sieciowych Network Services Administrator
Poznanskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe Supercomputing and
Networking Centre of Poznan
ul. Wieniawskiego 17/19 17/19 wieniawskiego Street
61-712 Poznan 61-712 Poznan, Poland

tel. 528503 wewnetrzny 279, 282 tel. 528503 ext. 279, 282

                            e-mail: tommy_at_pozman.edu.pl

e-mail: tommy_at_pozman.edu.pl