Internet dla Szkol - Czyny zamiast Slow

Autor: Artur Urbanowicz (artur_at_apollo.umcs.lublin.pl)
Data: Mon 06 Mar 1995 - 14:45:47 MET

Przegladajac niezla skadinad gazetke "Computer World" ogladam z nieodmiennym
zadowoleniem rosnaca liczbe obrazujaca stan konta akcji "Internet dla szkol",
zamieszczana na trzeciej stronie tego pisma. Oby tak dalej. I zmilczalbym
reszte, gdyby nie ostatni posting Macieja Uhliga, a dokladniej szeroko
naglosnione Wydarzenie w Stolicy.

Maciej Uhlig:
> [...] organizatorzy projektu podjeli pionierski trud wprowadzenia
> Internetu do szkol [...]

Aby nie bylo watpliwosci: popieram goraco, nie samym slowem, lecz i czynem,
projekt IdS. Chcialbym jednak, by uhonorowano trud prawdziwego pioniera,
ktory jako pierwszy w Polsce walczyl o Internet dla szkol.

ids_at_fuw.edu.pl:
> Mamy zaszczyt poinformowac Panstwa, ze 9 marca 1995 o godz. 13:00
> rozpoczniemy realizacje programu "Internet dla Szkol" (IdS). W ramach
> projektu pilotazowego programu IdS do sieci Internet podlaczonych
> zostanie ok. 16 szkol srednich z 5 polskich miast.
> [...]

W Lublinie obylo sie bez rozglosu, a nawet jakby w ukryciu, boz przeszlo rok
temu nikt nie mial watpliwosci co do stanowiska KBN-u i NASK-u w kwestii
przylaczania szkol podleglych Ministerstwu Oswiaty za pieniadze asygnowane
na cele badawczo-rozwojowe dla srodowiska akademickiego. Z punktu widzenia
tychze instytucji i z racji ustalonego rozdzialu srodkow wlaczanie lubelskich
szkol do Internetu bylo rzecz jasna bezprawne, zas cale ryzyko
odpowiedzialnosci spoczelo na panu Zbigniewie Skorzynskim.
Gdyby doszlo do lustracji, mialby on na obrone jedynie argumenty
zdroworozsadkowe, nie paragrafy - decyzje o uzyciu funduszu opatrzonego
banderolami KBN-u i NASK-u podejmowal majac na uwadze dobro spoleczenstwa.

ids_at_fuw.edu.pl:
> Na ceremonie otwarcia, ktora odbedzie sie w Warszawie w XI LO im. M. Reja,
> zaproszone zostalo liczne grono obecnych i bylych czlonkow rzadu (W. Pawlak,
> A. Luczak, M. Zielinski, W. Karczewski), wladz lokalnych, swiata nauki,
> edukacji, biznesu i mass-mediow. Ceremonia skladac sie bedzie z bardzo
> krotkiej czesci oficjalnej oraz pokazu lacznosci szkol z centralnym
> serwerem. Firmy, ktore sponsorowaly program IdS, beda mialy moznosc
> ekspozycji swoich osiagniec i zaangazowania w IdS.

Uruchamianiu internetowych pracowni w trzech lubelskich liceach nie towarzyszyly
zadne ceremonie, nikt nie rozwijal czerwonego dywanu przed Dostojnymi Goscmi,
zabraklo telewizyjnych halogenow. W prasie nie pojawila sie najmniejsza
wzmianka o tym, jak to dzieki staraniom ojca lubelskiej sieci, pana
Zbigniewa Skorzynskiego Internet dotarl do pierwszej szkoly w roku 1994
i to nie smiesznym drucikiem 9600bps, ale szeroka rzeka Ethernet, tamowana
w dolnym biegu struzka lacza Lublin-Warszawa, ktora zabiegi melioracyjne
poszerzyly pozniej do 2Mbps.

Maciej Uhlig:
> [...]
> Mozecie w rozny sposob pomoc organizatorom "IdS".
> [...]
> Glos sieciowej opinii publicznej w tak waznej sprawie, jak Internet
> w szkolach, nie bedzie mogl byc zlekcewazony.
> [...]

Wylom w murze, w ktory bija organizatorzy akcji IdS uczyniono udostepniajac
Internet na wiosne 1994 roku pracowni komputerowej lubelskiego liceum
im. Staszica, objetej patronatem UMCS. Serwer "bachus" wciaz lezy w domenie
"umcs.lublin.pl" - na poczatku dla niepoznaki, dzisiaj jedynie z rozpedu.
Obecnosc w Sieci II L.O. im. Zamoyskiego dostrzec mozna juz latwiej
- pod koniec zeszlego roku powstala osobna domena "2lo.lublin.pl".
Znowu nikt nie protestowal, chociaz osobiscie nie mam najmniejszych
watpliwosci, iz NASK od poczatku wiedzial o lubelskich heretykach.
Grzechem zespolu obslugujacego lubelska siec jest wlaczenie do Internetu
sieci lokalnych liceum im. Vetterow, Szpitala Onkologii i Lubelskiej Szkoly
Biznesu. Bijemy sie w piersi w nadziei, ze nie dojdzie do kopania po tylkach,
gdy Internet dotrze do kolejnej szkoly - technikum elektronicznego tym razem.

ids_at_fuw.edu.pl:
> Autorzy programu:
> M. Car, K. Charchula, J. Ciborowski, J. Gajewski, M. Krzyzanowski,
> K. Muchorowski, A. K. Wroblewski

Jestem doglebnie przekonaniy, ze juz sama liczba ojcow akcji "Internet dla
Szkol" zapewni jej sukces. W gore serca!

Pozdrawiam: Artur Urbanowicz