Re: Internet Society przeciwko restrykcjom

Autor: Jerzy Michal Pawlak (PAWLAK_at_zeubac.desy.de)
Data: Thu 02 Mar 1995 - 10:59:24 MET

>Widac, ze nie znasz amerykanskiej telefonii.
>
>Od MCI, od ktorej dostalem tenze czek na $35,
>moge odlaczyc sie w kazdej chwili do innej firmy,
>np. do AT&T, ktora pare dni po utracie klienta
>(mnie) zaoferowala mi czek na $10, byle bym do nich
>wrocil. To wszystko nie pociaga zadnych dodatkowych
>kosztow i zadnych zobowiazan. Przelaczyc sie
>z jednej do drugiej firmy mozesz w kazdej chwili,
>a koszt zmiany firmy obslugujacej twoje dalekie
>polaczenia telefoniczne jest zaden. Nawet te marne
>$1.49 za zmiane AT&T na MCI bylo pokryte przez MCI.
>
>Polaczenia lokalne oplacam niezaleznie od
> [...]

Sluchaj chlopie, to jest elementarna ekonomia. W ekonomii wolnorynkowej
obowiazuje slaba zasada zachowania pieniadza - mianowicie pieniadz nie
bierze sie znikad. Czasem moze gdzies zniknac - ale nie pojawia sie
magicznie. Koszty wszystkich kampanii reklamowych, czy polegaja one na
nadawaniu reklamowek, czy na rozdawaniu pieniedzy ponosi zawsze w koncu
klient - czyli Ty. Te $35 ktore dostales kasujac ten czek nie pochodzi
prosto z drukarni pieniedzy, i tez nie z prywatnego konta szefa firmy,
ktory ma taki kaprys zeby rozdawac forse. POCHODZA ONE Z KONTA FIRMY
- a znalazly sie tam wplacone przez jej klientow. Proste? To nie moj umysl
jest skostnialy, to raczej Twoj jest zywym przykladem, jak niewielkiej
sumy pieniedzy potrzeba zeby zabic w czlowieku zdolnosc wlasnego myslenia.

I nic nie zmienia tu fakt, ze mozesz sie od nich wypisac - po pierwsze pewnie
bedziesz za leniwy zeby to zrobic (na to liczono dajac Ci ten czek), a nawet
jak nie bedziesz - to jest pare milionow innych klientow ktorzy go splaca.
Wsrod nich jest na przyklad Twoja ulubiona stacja benzynowa - ktora tez
wszak placi za telefon, i ktorej te koszty musza pokryc klienci (a wiec Ty).
W funkcjonujacej gospodarce wszystko jest ze soba polaczone - a placi
zawsze klient...

I nie ma tez nic do rzeczy ze inne firmy oferuja uslugi za podobna cene.
Brac sie to moze z roznych zrodel. Byc moze MCI rzeczywiscie jest najlepsza
i najbardziej efektywnie pracujaca firma - wiec ma najwieksza nadwyzke.
Byc moze inni maja podobne nadwyzki, tylko uzywaja ich w inny sposob
(np reklamuja sie gdzie indziej, albo placa wyzsza dywidende). Byc moze
MCI po prostu oszczedza na jakosci uslug? Nie wiem, i Ty chyba tez nie
wiesz - w kazdym razie nie widzialem w Twoim mailu zebyc jakos probowal
porownac jakosc uslug, pojemnosc lacz, czestosc awarii konkurentow...
Nie widzialem, zeby Cie takie tematy interesowaly - wybrales tylko
po wysokosci czeku...

Umiejetnosci samodzielnego myslenia zyczy

JMP