Re: Internet Society przeciwko restrykcjom

Autor: Rafal Maszkowski (rzm_at_dain.oso.chalmers.se)
Data: Mon 27 Feb 1995 - 22:22:08 MET

Jaroslaw Rafa (RAJ_at_inf.wsp.krakow.pl) wrote:
> Rafale, czy moglbys wytlumaczyc "lopatologicznie" na jakiej zasadzie te ceny
> wynikaja z ustawodawstawa?

Posrednio. Nie wolno zakladac laczy miedzynarodowych, trzeba uzyskac
zezwolenie na lacza pomiedzy providerami z niezaleznym dostepem do sieci
(to chyba najlagodniejsza interpretacja ustawy, zdaje sie, ze Maciej
Uhlig cos podobnego pisal) lub tez nie wolno nawet uzywac SLIPa
(interpetacja faszystowska). Na zezwolenie czeka sie rok lub dluzej.

W zwiazku z tym oraz dlatego, ze nie wiadomo czego sie spodziewac
(wszystkie moje stwierdzenia powyzej nie sa zbyt pewne - moze nie wolno,
moze wolno, a nowa ustawa moze byc jeszcze gorsza - byc moze wtedy juz
bedzie wiadomo na pewno, ze niczego nie wolno bez zezwolenia,
certyfikatu lub koncesji) nie ma wielu chetnych do rozwiniecia sprzedazy
IP i monopole dyktuja ceny. Jezeli trzeba placic za IP w ilosci 9600
tyle co w USA za 64 K to cena konta musi to uwzglednic i zgadzam sie z
Kleksem, ze 40 zl/miesiac jest cena ryzykowna, chyba ze ma sie duzy
zapas kapitalu.

> I dlaczego wy w PDI mozecie miec taniej, a inni "Internet providers" (np.
> Petex w Bielsku, czy Peryt w Warszawie) maja ceny podobne do NASK-u?

Przypuszczam, ze to zalezy od podejscia - czy zarobic duzo na kazdym
pojedynczym uzytkowniku czy tez miec ich duzo i zarobic troche na
kazdym. Poza tym NASK (nie wiem jak inne firmy bo nie slyszalem jeszcze
zeby cos podlaczyly) koncentruje sie na znacznie bardziej oplacalnej
sprzedazy IP. Peryt ma ceny kont nizsze niz NASK.

R.

--
Rafal Maszkowski rzm_at_oso.chalmers.se      http://www.mat.uni.torun.pl/~rzm
Opinia publiczna powinna byc zaalarmowana swoim nieistnieniem - St. J. Lec