Re: stabilnosc systemu SCO

Autor: Tony Porczyk (tporczyk_at_netcom.com)
Data: Sat 10 Dec 1994 - 17:39:01 MET

Jacek Piskozub <piskozub_at_ocean.iopan.gda.pl> pisze:

> Nie kwestionujac ani slowa z tego co powyzej, pozwole sobie nie zgodzic
> sie z wnioskiem. U mnie SCO pada kiedy chce. Oczywiscie winne sa [jak
> powyzej] marny hardware, marny dotychczasowy administrator [nizej
> podpisany] i pewnie (stad) marna konfiguracja. Plus brak UPS [skad on to
> wszystko wiedzial?? :-) ].
> [...]
> Mimo wszystkiego zlego co slyszalem o Solarisie chetnie przejde na ten
> system. Moja dotychczasowa znajomosc z Sunami byla

Wydaje mi sie ze to wina marnego hardware jednak. Pracowalem w grupie
30-osobowej gdzie kazda osoba miala 'root' dostep do kazdej maszyny w
laboratorium i na okroglo wszystko bylo zmieniane zeby odtworzyc
sytuacje klienta (technical support). Nikt z nas nie byl specjalista od
SCO administracji choc jakies tam mizerne przeszkolenie przeszlismy.
Nie pamietam aby raz SCO nam padlo. Jesli chodzi o Solaris, uzywalem
tylko 2.1 i 2.3. Bylem w stanie na zyczenie spowodowac concurrency
clash (przepraszam, nie znam polskiej terminologii) uzywajac nfs klient
z mojego PC przy pewnej konfiguracji nfsd. Rezultat - caly Solaris
robil 'reboot' na zdalne zyczenie. Podobno to naprawione w 2.4, ale nie
uzywalem, nie wiem.

> Mimo wszystkiego zlego co slyszalem o Solarisie chetnie przejde na ten
> system. Moja dotychczasowa znajomosc z Sunami byla o wiele
> przyjemniejsza niz z tym systemem.

Czy te Sun'y uzywaly Solaris czy SunOS 4.1.x?

> Gdybym wiedzial to co teraz gdy zaczynalem, sformatowal bym dysk na
> Pccie z SCO (ktory juz mielismy) i zainstalowal Linuxa.

Uzywam Linux od roku mniej wiecej (mam ostanie "parzyste" - stabilne
zainstalowane) i mimo ze bardzo to lubie, to nie widze na razie jak
Linux moze konkurowac z SCO warunkach produkcyjnych. Dokumentacja
notorycznie idzie swoja droga a software swoja i czasem mozna pol dnia
stracic zeby sie polapac ze cos trzeba bylo zupelnie inaczej robic niz w
dokumentacji. Uzywam Slackware i process instalowania 'packages' jest
bardzo prosty, ale mowie a ladowaniu rzeczy z sieci i kompilowaniu i
instalowaniu od poczatku, lub o robieniu zmian w systemie (nawet tak
proste rzeczy jak przekonfigurowanie kernelu powoduje u mnie zgrzytanie
zebami, bo wszystki inaczej niz w dokumentacji). Do tego rzeczy czesto
wymagaja duzo wiecej 'steps' niz w innych systemach. Przyklad -
przekonfigurowanie kernelu w SCO wymaga dwoch zabiegow. W Linux - nawet
nie chce liczyc (i faktu ze trzeba sie domyslic dlaczego pewny rzeczy
sie "nie staly" mimo ze mialy).

Drugim mankamentem jest mniej niz doskonale oprogramowanie sieciowe.
Uzywalem w klasie SCO jako anonymous ftp server i kazalem studentom
zaladowac sobie wszystkie dodatkowe materialy z ftp. Nigdy nia mialem
problemu. Przeskoczylem na Linux ze wzgledu na licencje (zakladalem
czasami po pare sztuk zaleznie od ilosci hardwaru w danej klasie) i
mialem notorycznie problemy z 10 studentami zaladowujacymi 3-4 MB naraz
(Ethernet, twisted pair, standardowe hardware i karty sieciowe).

> PS: widzialem Suny (skutecznie) administrowane przez osoby o znacznie
> mniejszej wiedzy o Unixie niz ta jaka posiadalem zaczynajac z SCO.

Czy to byly SunOS czy Solaris? Co mnie do ostatniego punktu przynioslo
- wlasnie wyszlo FreeBSD 2.0 calkowicie oparte na BSD 4.4-Lite
(komercjalnie zblizony bylby SunOS 4.1.4). Nie mam zwyczaju uzywac
zadnych x."0" wersji, wiec poczekam na nastepna, ale przynajmniej
sieciowe oprogramowanie powinno byc "kulo-odporne", sprawdzone przez
lata w systemach BSD. Do tego dokumentacje cala mozna kupic za nieduze
pieniadze z O'Reilly & Associates, plus dobre podreczniki dla
administratorow tez sa dostepne.

Nie pisze tego zeby bronic SCO jako najlepszego systemu. Sam nie
przepadam za tym szczerze mowiac, ale nie jestem po prostu przekonany ze
Solaris czy Linux na razie sa duzo lepsze w warunkach producji lub
wiekszego obciazenia (lub poczatkujacych administratorow, stwierdzil
patrzac w lusterko :-)

Pozdrowienia,

Antek