stanowisko NASK w sprawie uzytkownikow komercyjnych

Autor: Maciek Uhlig (muhlig_at_usctoux1.cto.us.edu.pl)
Data: Mon 28 Nov 1994 - 15:09:58 MET

Przesylam odpowiedzi dyrektora NASK prof. T. Hofmokla na pytania, ktore
zadalem na liscie polip. Uzyskalem je w korespondencji prywatnej ze
zgoda na opublikowanie na naszej liscie.
Musze przyznac, ze mam zupelna jasnosc w istniejacym stanie rzeczy.
Mam nadzieje, ze ponizsze informacje beda przydatne dla wszystkich.

Maciek Uhlig

runda #1
========

>Odpowiada mu przedstawiciel TERENY: "Narodowe organizacje badawcze
>zachecaja organizacje komercyjne do korzystania z sieci, ale nie w celach
>komercyjnych".

>PYTANIA:
>- to jest stanowisko TERENY. Czy rowniez NASK, jako czlonka TERENY?

TERENA dopiero powstala i w tej sprawie nie ma oficjalnego stanowiska
W przyszlym tygodniu bedzie posiedzenie TERENy ale nie sadze aby ten problem
byl dyskutowany. Nie bylo oficjalnej wypowiedzi. Oficjalne stanowiska
ktore znam sa nastepujace:

DANTE organizacja zarzadzajaca siecia EUROPANet uwaza, ze nie interesuje sie
jaki ruch generuja kraje podlaczone. Jezeli dolaczona siec akademicka dopuszcza
ruch komercyjny Dante akceptuje ten ruch. Jest to zmiana polityki, ktora
spotkala sie z zywa krytyka.

NORDUNET organizacja skupiajaca kraje skandynawski akceptuje ruch komercyjny
"o ile jest on w interesie srodowiska akademickiego"

EBONE akceptuje ruch komercyjny bez ograniczen.

NASK akceptuje ruch komercyjny o ile nie jest to wbrew interesom ruchu
generowanego przez srodowisko akademickie i naukowe. Sa prowadzone rozmowy
aby w miare rozwoju uslug przez operatorow publicznych przekazywac
ruch komercyjny do tych operatorow.

> jesli tak, to w jaki formalno-prawny sposob abonent NASK, ktory nie moze,
> zgodnie z umowa z NASK, swiadczyc uslug osobom trzecim, moze udostepnic
> dostep do Internetu organizacjom komercyjnym w celach niekomercyjnych?

NASK moze calkiem legalnie przesylac za granice dowolny ruch komercyjny
jest bowiem podlaczony rowniez do EBONu
Abonent NASKu moze swiadczyc pewne uslugi osobom trzecim zalezy tylko
jakie to sa uslugi. Ministerstwo Lacznosci stoi na stanowisku, ze wynajecie
lacza do legalnego operatora( takim jest NASK) i na swoim
komputerze otwieranie skrzynek pocztowych do ktorych dolaczaja sie
telefonicznie ( przez legalnego operatora TP SA) inni uzytkownicy nie
wymaga zezwolenia operatorskiego. Dolaczenie natomiast innej sieci wymaga
juz takiego zezwolenia.

>Organizacja DANTE wygrala kontrakt na polaczenie sieci badawczych
>i rzadowych w 11 krajach Europy Wschodniej.

>PYTANIE:
>- czy rowniez w Polsce?

TAK. Na caly projekt przeznaczono lacznie 4 mln ECU. Z tego na
realizacje polaczen 3 mln ECU. Zgodnie z ostatnimi negocjacjami
prawdopodobnie otrzymamy zwrot kosztow istniejacych polaczen
w wysokosci okolo 130 tys ECU. Nie ma mozliwosci otrzymania tych
pieniedzy w gotowce. Zalozenie projektu jest aby kazdy kraj mial
linie dostepowa o przeplywnosci 64 kbps. Poniewaz Polska ma w tej chwili
znacznie szybsze polaczenia wiec co najwyzej zostana zrefundowane
w malej czesci koszty juz istniejacych laczy

runda #2
========

>Prosze jeszcze o wyjasnienie kolejnej watpliwosci:

>Rozumiem, ze uczelnia (abonent NASK) moze na wlasnym serwerze otworzyc konto
>dla uzytkownika komercyjnego.

> Pytania:
>- czy wymagane jest na to zezwolenie ze strony NASK, poinformowanie NASK
> lub tez NASKu to nie interesuje?

Odpowiedz na to pytanie zawiera wyjasnienie nastepnych watpliwosci:
Oczywiscie NALEZY uzgodnic taka usluge z NASKiem bowiem pociaga to
za soba zmiane platnosci i zawartej umowy.
Jak Pan wie kazdy uzytkownik zawiera formalna umowe z NASKiem w ktorej
NASK zobowiazuje sie do swiadczenia okreslonej uslugi za okreslona
cene. Dla placowek znajdujacych sie na liscie KBNu w tym roku byla
przyznawana 100% znizka . Abonent placil tylko 7% podatek od ceny uslugi.
100% znizka byla mozliwa dzieki dofinansowaniu z KBNu. Takie same
dofinansowanie przewidziane jest na rok 1995. Jezeli uczelnia przylacza
kogos, kto nie jest uprawniony do znizki to powinna obciazyc go odpowiednia
oplata wraz z VATem i przekazac te oplate do NASKu. Jezeli chce
z jakis powodow udostepnic usluge za darmo to musi sama zaplacic za
abonenta. Najprostszym wyjsciem jest aneksowanie istniejacej umowy,
w ktorym to aneksie precyzuje sie jaki procent pasma, ktorym uczelnia
jest dolaczona do NASKu wykorzystane jest dla ruchu komercyjnego.
Za ten procent pasma uczelnia placi wedlug cennika wraz z oplata VAT.
Jezeli uczelnia pobiera wieksza oplate niz placi NASKowi to jest to sprawa
Uczelni i jej klienta komercyjnego
Konieczne jst jednak w kazdym przypadku zalatwienie sprawy formalnie poprzez
aneksowanie umowy. NASK moze teoretycznie odmowic podpisania aneksu
jezeli uwazalby, ze dopuszczenie ruchu komercyjnego istotnie pogorszyloby
warunki pracy srodowiska akademickiego w regionie lub gdyby bylo to
sprzeczne z zawarta inna umowa z operatorem publicznym na obsluge
ruchu komercyjnego

> Czy NASK wymaga ze strony uczelni oplat z tego tytulu w przypadkach:
> - gdy uczelnia nie pobiera oplat od uzytkownika komercyjnego?
> - uczelnia pobiera oplaty na pokrycie kosztow (non-profit)?
> - uczelnia pobiera oplaty, aby uzyskac zysk (dzialalnosc gospodarcza,
> for profit)?

Jak wynika z podanego wyjasnienia NASK MUSI pobierac oplate od uczelni
przylaczajacej uzytkownikow komercyjnych. W przeciwnym bowiem
przypadku przeznaczalby fundusze srodowiska naukowego i akademickiego
na wspieranie nieuprawnionych do tego podmiotow.
Uczelnia ze swej strony nie MOZE bez zgody NASKu przylaczac abonentow
komercyjnych.

runda #3
========

>Czy NASK posiada srodki techniczne w celu sprawdzenia, czy zadeklarowany
>procent pasma nie jest przekraczany przez ruch komercyjny? Czy tez
>tego typu umowa opiera sie na oszacowaniu i dobrej woli obu stron oraz
>ich zaufaniu do siebie?

Dotychczasowe umowy opieraja sie na wzajemnym zaufaniu . Isnieje mozliwosc
wyrywkowego sprawdzenia konkretnego polaczenia dla weryfikacji czy nie ma
istotnych rozbieznosci miedzy deklarowanym a rzeczywistym wykorzystaniem
pasma dla ruchu komercyjnego ale jak na razie nie bylo potrzeby takich
sprawdzen. Poza tym wlasciwe deklarowanie lezy w interesie uczelni bowiem
deklarujacv istotnie mniej niz w rzeczywistosci uczelnia pogarsza
swoje warunki pracy sponsorujac uzytkownika komercyjnego a w przeciwnym razie
placi wiecej niz powinna

Maciej UHLIG, Computer Center, Silesian University
                          Uniwersytecka 4 St., 40-007 KATOWICE, POLAND
Internet: muhlig_at_usctoux1.cto.us.edu.pl Voice: +48 (32) 588211 (1768)
                                         Fax: +48 (32) 596847
***** Imagine all the people sharing all the world (John Lennon) *****