Re: Netware by way More than a Nose

Autor: Krzysztof Mlynarski (krzysio_at_hebe.umcs.lublin.pl)
Data: Mon 17 Oct 1994 - 22:16:06 MET

Jarek Lis wrote:

> Tomasz Kokowski (kokowski_at_wega.ics.tup.edu.pl) wrote:
>
> : Informacja z Data Communications International, OCTOBER 1994, strona 15
>
> : 1. Primary Operating System
> : 2. Favoured for the future (mozna bylo wymienic wiecej niz jeden)
>
> : Wyniki:
> : System Wynik
> : Novell NetWare 60%/62%
> : UNIX 5%/5%
> : Apple (AppleShare, AppleTalk) 4%/5%
>
> Cos mnie te wyniki dziwia. Jak bylem na uniwersytecie w Bristolu,
> to zaledwie polowa maszyn to byla PC, a Novela nie widzialem (moze i
> [...]
Tak, napewno jest tak, jak przypuszczasz. Watpie, zeby np. ktos usilowal
instalowac Novell'a na stacjach roboczych, czy tez Cray'u lub CM-5 :)))
Prawda jest taka, ze w Internecie, gdzie bezsprzecznie gros maszyn
stanowia komputery pod Unix'ami, mozna wlasciwie wybierac pomiedzy:
posiadaniem klopotow, badz tez nie. :) W pierwszym przypadku, instalujemy
na np. maszynach typu 486 lub Pentium Novell'a i wykorzystujemy je jako
przyspieszone XT (dokladnie tak.. wszak DOS nie umie korzystac z mozliwosci
procesorow ix86 (gdzie x=4,5 i w krotce 6)), zmuszamy uzytkownikow i siebie
do "szarpania" sie z waskim gardlem przejscia pomiedzy IPX a TCP/IP (co
doskonale mozna zaobserwowac np. w Lublinie na UMCS, gdzie grupa dzielnych
administratorow staje na glowie by jakos ten Novell zlepic z Internetem).
Mozna tez nie miec klopotow..., a wiec postawic od razu Unix'a - w przypadku
osrodkow akademickich i uzywania PC najlepiej oczywiscie Linux'a, ktory:

1. Jest dostepny za darmo - a wiec nie obciazaja skromnych i tak funduszy
uczelnianych.

2. Na tyle juz dopracowany, ze wlasciwie skonfigurowany staje sie
stabilnym srodowiskiem pracy, w pelni korzystajacym z zasobow maszyny, na
ktorej zostal zainstalowany.

3. Umozliwia wykorzystywanie na PC tych samych aplikacji, ktore sa
zainstalowane na uczelnianych stacjach roboczych - a do tego wszystko
rowniez pod X-windows wraz z XView/OpenLook.

4. Ma bogata siec supporterow, stale jest doskonalony i uzupelniany.

5. Juz w podstawowej dystrybucji zawiera wiekszosc potrzebnego oprogramowania
uzytkowego, a w tym m.in.:

- wiele edytorow, a m.in. Emacs, joe, vim (pomijam tu standardowe edytory
  dostepne w Unix'ach, jak np. vi, ed, sed...),
- jezyki programowania: C, C++, ObjectivC, F77 (F77->C translator, wg.
  zapewnien autorow dystrybucji Linux'a SlackWare, juz lada moment pojawi
  sie GNU-F77 Compiler), Pascal (p2c), basic :-), Common Lisp, AWK, perl...,
- TeX, LaTeX, MeX, LaMeX, etc,
- 2 systemu usenet.news - i-news i c-news + kilka klientow,
- pelna sieciowosc TCP/IP + SLIP, PLIP, PPP, UUCP, obsluge polaczen modemowych
  (dialups), NFS, DNS i inne,
- rozbudowany zestaw programow narzedziowych oblugujacych bardzo rozne
  potrzeby uzytkownikow.

Wiele innych ciekawostek mozna znalezc przez WWW w:

http://www.linux.org.uk/

Jako ciekawostke dodam, ze specjalnie skonfigurowany Linux z podstawowymi
exec'ami z X-Windows swietnie pracuje jako darmowy, studencki X-Terminal,
umozliwiajacy studentom korzystanie z aplikacji X-owych dostepnych na
uczelnianych stacjach roboczych. Co wiecej - calosc wraz ze 8MB swap file
mozna zmiescic na okolo 13MB dysku - a na pozaostalej czesci mozna nadal
3mac DOS.. (tylko po co? :-)).

Slowem: szkoda czasu i pieniedzy na Novell'e i tym podobne "produkty",
ktore nadal cechuja sie roznym poziomem "dopasowania" do wymogow Internetu,
a ktorych producentom dobrze wychodzi pobieranie od uzytkownikow pieniedzy.

                                                Pozdrawiam Dyskutantow,
                                                        -Krzysio