Re: Wroclawskie grupy news dostepne poza Wroclawiem

Autor: Tomasz Surmacz (tsurmacz_at_ict.pwr.wroc.pl)
Data: Mon 06 Jun 1994 - 20:37:57 MET DST

Szymon Sokol (szymon_at_uci.agh.edu.pl) wrote:
> [...]

No wiec moje zdanie jest takie ze NASK tu do niczego potrzebny nie
jest... tzn. Mozna te grupy zrobic samemu, bez wzgledu na to czy sie to
NASKowi podoba czy nie. NASK sie po prostu do tego bedzie musial
dostosowac, a jak nie, to nie... pusci sie te grupy z ominieciem bilbo.
To jest zreszta najmniejszy problem w tym wszystkim... (IMHO)

| Alez nie, gdziezbym smial cos takiego sugerowac! :-) Chodzilo mi tylko o to,
| ze skoro NASK wzial na siebie trudne (*) i niewdzieczne (**) zadanie
| zapewniania feedu newsowego dla swoich klientow, to musialby feedowac te
| grupy - nie ma chyba sensu robienie 2 osobnych feedow, jednego dla grup
| ogolnoswiatowych z NASK i drugiego dla pl.* skadinad...

owszem, ale jesli NASK nie bedzie chcial brac i wysylac grup pl.* to nie
jest to w stanie niczemu przeszkodzic.

A skoro juz sprawa ruszyla i chyba spotkala sie z (umiarkowanym na
razie :-) ) poparciem, to aby od razu ruszyc to do przodu, pare uwag.
(znaczy moje zdanie na ten temat... na poczatek dyskusji)

1. Jakie grupy moga byc w hierarchii pl.* ??

       a) lokalne grupy news, takie jak np. pwr.announce z Politechniki
          Wroclawskiej.
       b) listy dyskusyjne 'gateway-owane' z emaila. Przykladem tego sa
          grupy pwr.listserv.* we Wroclawiu.
       c) tzw. e-press - jak Donosy, Dyrdymalki, Gazeta Leskiego, itp.
          gdyz dzieki Newsom znacznie latwiej je czytac...

W zwiazku z tym pytania...

a)

Czy lokalne grupy powinny nazywac sie jak sie nazywaja (czyli pwr.*,
mimuw.* a dalej... agh.* itp. ??) czy tez pl.pwr.* pl.mimuw.* pl.agh.*
itp.?

Drugie rozwiazanie upraszcza konfigurowanie newsow na serwerach
wysylajacych je poza Polske, bo latwiej jest odciac pl.* (aby nie
wysylac poza Polske) niz wszystkie poszczegolne nazwy z osobna.

b)

gdzie poustawiac mail2news i news2mail... Najlepiej blisko listserverow
zwiazanych z odpowiednimi listami. Bo nie ma specjalnego sensu slac z
listserwera we Wroclawiu list emailem do serwera news w Krakowie na
przyklad, po to by za pomoca newsow trafil on z powrotem do Wroclawia.

Druga sprawa to sprawa nazwy... Wydaje sie, ze pl.listserv.* jest chyba
dobra nazwa (a potem nazwa grupy jak w emailu) - np. pl.listserv.polip,
pl.listserv.polwro itd.

c)

w jakiej hierarchii te grupy ustawic...? pl.epress.* ???
Bo dobrze by bylo nie mieszac ich z listami dyskusyjnymi ze wzgledu na
'jednokierunkowy' charakter rozprowadzanych w nich informacji. (U mnie
sa jako 'moderated' z adresem moderatora ustawionym na adres kontaktowy
redakcji/autora -- w razie gdyby komus przyszla chec cos jednak wyslac).

Druga sprawa... dobrze by bylo ustalic jak to z tymi newsami u nas jest.
Tzn. kto komu wysyla (ew. co wysyla) oraz kogo mozna gdzie scigac :-)

Moj stan wiedzy w tej chwili jest taki:

                  cyfronet <====> galaxy Torun (mat)
                    ^ ?
Austria <======> cocos <=====> bilbo <------> ghost
                    ^ | ^ ^
                    | +-----------+ I I
                    v v v I
  USA <------ cyber <====> sun1000 I
 Szwecja <========================================+

=== i I oznaczaja full-feed
--- i | - czesciowy, tzn. kilka-kilkadziesiat grup.

a adresy i ludzie to:

cocos cocos.fuw.edu.pl michalj_at_fuw.edu.pl
bilbo bilbo.nask.org.pl lukasz_at_frodo.nask.pl (chyba)
ghost ghost.mimuw.edu.pl andy_at_eleet.appli.mimuw.edu.pl
cyfronet cyfronet.???.(krakow.pl)?? ???
galaxy galaxy.uci.agh.edu.pl ?
Torun mat.uni.torun.pl rzm_at_mat.uni.torun.pl
sun1000 sun1000.ci.pwr.wroc.pl jk_at_sun1000.ci.pwr.wroc.pl
cyber cyber.ict.pwr.wroc.pl tsurmacz_at_ict.pwr.wroc.pl

O reszcie (jesli jeszcze jakies sa) nic nie wiem i chetnie uslysze...

Tomek

--
 _________
(_   _' __) Tomasz Surmacz * ------------- * tsurmacz_at_asic.ict.pwr.wroc.pl