Re: SLIP

Autor: JALOCHA_at_chopin.ifj.edu.pl
Data: Fri 06 May 1994 - 17:51:15 MET DST

>Wszystko pieknie ladnie. Tylko ja mam takie male pytanko: Po jakie
>licho krakowski Cyfronet postawil na swoich liniach SLIP, jezeli
>jednoczesnie *odcial* od swiata adresy maszyn, ktore sie przez ten
>SLIP lacza?

Prawdopodobnie chodzi o uniemozliwienie korzystania z Internetu
osobom nie posiadajacym kont na z gory okreslonych maszynach...

>Natomisat do transmisji danych wystarczalby w zupelnosci
>chyba jakis kermit lub zmodem (i bylby szybszy...)?

Pracowalem troche przez lacze SLIP telefoniczne (nie w Cyfronecie)
i wole takie rozwiazanie niz podlaczenie typu linii terminalowej.
Co do szybkosci transmisji to FTP moze byc szybsze od "zwyklego"
KERMITa poniewaz pracuje w trybie "pipeline" tzn. wysyla naprzod
kilka pakietow zanim otrzyma potwierdzenie poprzednich.
Nowsze wersje KERMITa chyba tez to potrafia...
Praktycznie na modemie 2400 (bez zadnych kompresji ani korekcji bledow)
dostawalem 225 bytes/sec uzywajac FTP.

Jest tez taka przewaga, ze laczem IP potrafie _jednoczenie_
wysylac poczte (SMTP), odbierac poczte (POP3), cos tam FTPowac
lub FINGERowac i ewentualnie zrobic cos interakcyjnie
- choc dluzsza praca interakcyjna jednak zbyt duzo kosztuje...

Mozna w pelni wykorzystac polaczenie duplexowe. KERMIT tego nie umie.
Potencjalnie mozna robic 225 bajtow na sekunde (lub troche mniej)
jednoczesnie w obie strony.

>I tak, przy
>obecnej predkosci polaczenia nie jest mozliwa sensowna praca w czasie,
>gdy w tle trwa FTP.

To zalezy mocno od parametrow TCP a szczegolnie tzw. "window".
Mozna je tak ustawic, ze praca interakcyjnna bedzie wcale sensowna
(osobiscie sprawdzalem).

>Natomiast SLIP daje mimo wszystko pewne narzuty. W
>koncu kazdy wcisniety klawisz telnetowej sesji musi byc owijany w TCP
>i w IP...

Fakt, TCP doklada 20 bajtow, IP drugie tyle - razem 40 bajtow.
Aby "przeskoczyc" te niedogodnosc stosuje sie tzn. "van Jacobsen header
compression" co powoduje zredukowanie wielkosci naglowka do okolo 5 bajtow.
Pracowalem interakcyjnie przez linie o predkosci 2400 z taka wlasnie
kompresja i "czulo" sie naprawde dobra odpowiedz interakcyjna.

>SLIP mialby sens, gdyby rzeczywiscie mozna bylo sensownie kozystac z
>faktu posiadania lokalnego IP poprzez uzywanie lokalnych programow -
>klientow do komunikacji sie ze swiatem (FTP, gopher, bezposredni
>telnet poza Cyfronet itp.). Obecne rozwiazanie wydaje sie byc nieco
>`poronione'. Jezeli ma ono na celu ograniczenie dostepu do
>udostepnionych numerow do grona osob posiadajacych konta w Cyfronecie,
>to istnieja chyba rozsadniejesze rozwiazania niz 'szlaban na
>routerze'?

Nie potrafie powiedziec, czy istnieje lepsze rozwiazanie, ale jest
nietrywialna sprawa. Pakiety IP jako takie nie niosa identyfikacji
uzytkownika, wiec nalezaloby stworzyc mechanizm "sesji" na routerze IP.
Kazdy uzytkownik po polaczeniu powinien sie zidentyfikowac
i dopiero wtedy router przechodzilby na tryb SLIP.
Moze nie ma jeszcze odpowiedniego software'u do takich celow ?
Albo jest on zbyt drogi ?

Pawel