Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Czy HDD może pracować na boku?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Czy HDD może pracować na boku?
From: Marcin Debowski <agatek@INVALID.zoho.com>
Date: Fri, 02 Feb 2024 23:04:21 GMT
On 2024-02-02, NNTP Surfer <nntpsurfer@op.pl> wrote:
> Dawno temu, gdy jeszcze zajmowałem się składaniem swojego PC popularna
> była opinia że dyski HDD nie powinny leżeć na boku podczas pracy.
>
> Czy tak jest w rzeczywistości, czy może to tylko jakiś mit?

Wiele markowych desktopów typu sff miało jedyną możliwość montowania w
pozycji pionowej. Były to sprzęty typu biurowego, więc katowane tak po
parę lat, często 24/7. Więc jeśli nie ma dla konkretnego modelu
specyficzych zastrzeżeń, to powiedziałbym, że można. Delle i HP tego
typu najczęściej miały chyba Seagate, ale to nie musi świadczyć, że
innych nie można.

Spotkałem się też z opinią, że można, ale jak już się zacznie to lepiej
nie zmieniać pozycji. Może to mieć sens, ale nie musi. Trzeba by
wiedzieć jak tam te wszystkie łożyska i inne atrakcje są skonstruowane.
No i kolejna opinia, że można, ale tylko na dłuższych bokach. Miałem
kiedyś miniserwer z WDkiem w pozycji pionowej. Przepracował tak bez
błędów z 5 lat. Próbka statystycznie jakby niewielka, ale jeśli byłoby
tu jakieś poważniejsze przeciwskazanie, to był to albo cud, albo duże
szczęście. W co wątpię.

--
Marcin