wtorek, 21 marca 2023 o 01:08:02 UTC-5 Tomaszek napisał(a):
> Mam pod swoją opieką kilka komputerów (laptopy) z różnymi systemami z
> rodziny Windows (10 i 11, nie ma starszych), którym co jakiś czas robię
> kompletną kopię zapasową poprzez sklonowanie dysku systemowego na dysk
> zewnętrzny. Robię to zawsze za pomocą tego samego programu czyli Mini
> Tool Partition Wizard 11 w wersji podstawowej. Operacje te trwają w
> zależności od komputera ok. 1:20, 1:40 (ok. półtorej godziny) Same dyski
> są w standardzie USB 3.2, wszystkie komputery mają min. USB 3.0, więc
> ten czas dla dysków 1TB wydaje się być OK, a co najważniejsze jest
> powtarzalny i przewidywalny. Jak do tej pory w roli dysków do backupów
> sprawdzały się dyski Toshiba Canvio Basics 1TB.
> Doszedł kolejny komputer do opieki więc poszedłem sprawdzoną drogą.
> Kupiłem taki sam dysk, taki sam program wykonał tę operację… tylko że
> klonowanie dysku trwało 6 godzin!!! Cierpliwy jestem, poczekałem.
> Program operację wykonał bez błędów, wszystko się sklonowało, a ja
> zacząłem się zastanawiać „co tu się stanęło się” :)
> Wykonałem jeszcze jedną kopię zapasową na jakimś starym używanym dysku z
> walniętymi sektorami i podłączyłem go przez kieszeń USB 2.0 (raczej
> tanią) Operację wykonał w 2:50 (niespełna 3 godziny, co nadal jest
> znakomitym wynikiem w porównaniu do świeżo wyciągniętego z pudełka dysku
> USB 3.2 Toshiba!!)
> Wziąłem nową Toshibę i zacząłem kopiować dane za pomocą eksploratora
> Windows. Wziąłem jakiś plik ważący 30 GB i zacząłem kopiować z tego
> samego komputera na Toshibę… Transfer ładnie chodził ok 30Mb/s, by mniej
> więcej po 70% zjechać do zera i tak już do samego końca szorował po
> dnie, czasami na kilka sekund podnosząc się do 7Mb/s i znowu spadając do
> niemalże zera! Wygląda mi to na problem z opróżnianiem bufora.
> Powtórzyłem jeszcze operację na innych plikach i sprawa miała się
> podobnie. Wymieniłem kabel USB – bez zmian. Obejrzałem SMART dysku. Dysk
> bez wątpienia jest nowy, ale nabiło wartość 3(HEX) w pozycji:
> „odłączenie dysku z powodu utraty zasilania”. Czyli wygląda na to, że
> jak transfer spadał do zera to dysk się wyłączał!!!
> Błędów w samych danych jednak nie ma. Odczyt jest w porządku, transfery
> są normalne, problem jest tylko z zapisem.
> Błędnie jak widać założyłem, że skoro mam kilka takich dysków i do tej
> pory nie było problemów to można kupić jeszcze jeden i będzie OK. Jak
> widać niekoniecznie.
>
> Zamierzam spróbować zaktualizować firmware tego dysku i zobaczę czy to
> coś da. Znalazłem coś takiego:
> https://www.canvio.jp/en/support/download/hdd/ot_ehdd/basics_fw/en.htm
>
>
Masz cos nie tak z zasilaniem lub kablami.
No i te usb 3.2 to tez nie do konca dobrze ci dziala bo 30MB/sek to ma usb2 a
na usb3 powinno byc w okolicach 100-120MB/sek.
Potestuj tego dyska z innym kompem, innym zasilaczem.
Jak bedzie sie zachowywal tak samo slabo to reklamuj.
|