Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] interpretacja zachowania dysku

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] interpretacja zachowania dysku
From: ansajawruk@polbox.com
Date: Wed, 12 Jan 2022 03:02:41 +0100
Wcale nie przypadkiem, dnia Wed, 12 Jan 2022 00:42:14 GMT
 doszła do mnie wiadomość  <GtpDJ.41446$Imt7.20696@fx09.ams1>
 od Marcin Debowski <agatek@INVALID.zoho.com>  :

>No właśnie to chyba mój pierwszy taki przypadek, że dysk mi się sypie
>jakoś łagodnie. Zwykle idzie to lawinowo, lub od razu zdechł pies.
>
>Nb. odnosnie dyskusji, tam w zasadzie jest napisane
>"Reallocated_Event_Count" a nie ilość bloków/sektorów. Nie wiemy
>(wiemy?) jak to dysk liczy i co np. kończy takie zdarzenie. Więc te
>Offline_Uncorrectable to może spokonie się mieścić w 2ch takich "event".
>
>Innymi słowy w zasadzie nic nie wiadomo poza tym, że coś się dzieje.

Sprawa jest prosta, dysk ma dwie tabele reallokowanych sektorów,
"fabryczne" - P-List i powstałe u usera końcowego G-List.
Jeśli jakiś sektor zostanie reallokowany u usera, to musi trafić do
G-List, nie ma w dyskach innej, "tajnej" tabeli na takie sektory,
translator musi znać nowe adresy sektorów po podmianie.
197 to sktory, które odczytują się z błędem i algorytm korekcji nie
może tego błędu naprawić, mogą sobie tkwić w takim stanie do usranej
znaczy się usłanej różami całkowitej śmierci dysku.
Naprawa polega na zapisie do takiego sektora i weryfikacji, jak się
zweryfikuje poprawnie, to sektor nie jest reallokowany, jak znów jest
błąd, to sektor trafia do G-List w której też zapisywany jest adres
sektora zamiennego.
Takie sektory nie powstają bez powodu, ich obecność może świadczyć o
kłopotach z nośnikiem czy innych problemach, dysk przestaje być
"zaufany" i moim zdaniem powinien zostać objęty wcześniejszą
emeryturą, ewentualnie można go stosować jako magazyn na mniej ważne
dane.
Victoria i MHDD dają sobie radę w naprawie takich sektorów bez
ruszania reszty danych na dysku.