Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] BCD i UEFI

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] BCD i UEFI
From: Eneuel Leszek Ciszewski <Zapraszam@do.czytania.fontem.Lucida.Console>
Date: Sun, 21 Nov 2021 19:22:51 +0100
W dniu 20.11.2021 o 09:54, trybun pisze

Nie wiem co później, zawsze rejestrowałem XP zaraz po instalacji.

Słyszałem/czytałem czasami o rejestracjach... ;)

W 98ce o ile dobrze pamiętam wystarczyło wpisać kod w trakcie instalacji,

W WXP też wystarczy.

a rejestracja nie było konieczna. DOS miałem na jednym kompie ale był on fabrycznie zainstalowany,  i zaraz go wywaliłem że nie miałem okazji sprawdzić czy wymagał rejestracji.

DOS nie wymagał żadnych kluczy.
Kto chciał -- kopiował całego PeCeta...

Skoro o dyskach mowa, co byś polecał HDD, SSD-SATA czy SSD-NVME?

Moim zdaniem NVMe jest niekonieczny. ;)
SATA-SSD to jakaś fanaberia.
(ani to pies, ani hydra czy wydra -- dobry do
testowania lub tam, gdzie nie ma M.2 PCIe NVMe)

Dysk w nowym kompie już w 60% zajęty tylko patrzeć
jak zacznie brakować miejsca.

Pojemność mierzymy GBajtami tak samo
na talerzach HDD jak i w kościach SSD.

Ceny mniej wiecej na tym samym poziomie,

Więc bierz NVMe.

Na cenę wpływa także żywotność.

a więc detale - czy NVMe znacznie podnosi wydajność,

Znacznie -- co najmniej, ale liczbami tego nie określę.

tzn o ile szybciej wystartuje z niego 10ka w stosunku do SATA,

Niekoniecznie zauważysz różnicę.

a więc czy w ogóle warto przenosić z SSD- SATA na niego system?

Z SATA-SSD na NVMe? -- to zależy od tego, co Ci
zalega w szufladach, ile masz slotów, i jakie... ;)

No i to przegrzewanie, czy to prawda że robi się z niego mały piecyk w kompie?

Z NVMe? -- bardzo mały, choć bywa, że gorący...

-=-

Mając dużo forsy -- bierz tylko NVMe.
Przewagą zasadniczą jest czas dostępu i kolejkowanie.
Transfery też są ważne, ale mniej. Najmniej chyba
jest ważne obciążanie CPU. (CPU zwykle odpoczywa)

5GB/s NVMe, czy 500MB/s SATA -- mała różnica [mimo
dużego ilorazu] w rzeczywistości, bo rzadko tak duże
pliki są używane...

Być może w grach te transfery odgrywają ;) znaczenie,
bo gry są tak konstruowane, by kupowano coraz większe
dyski, coraz szybsze itd... Być może w grach także
obciążanie CPU jest ważne...

Pliki Windows niekiedy mają dziesiątki bajtów -- tu TYLKO
czas dostępu jest ważny. Miewają także wiele MB, ale nadal
pomiędzy transferem 500MB/s i 5GB/s nie widać wielkiej różnicy.

Najszybszy SSD nie jest szybszy niż RAMdysk na DDR4 (teraz
już są montowane DDR5), więc jeśli komuś zależy na szybkości,
może wstawić więcej RAMek i postawić RAMdysk...

M$ dba o to, by tak nie stawiać całego W10... ;)

-=-

Nie wiadomo, od czego zależy wybór pomiędzy: HDD, SSD-SATA i NVMe...
(czyli zależy głównie od pieniędzy -- niemal wyłącznie od pieniędzy)

Nie zarabiam wiele, ;) więc mi tak sobie zależy na SSD.
Jeśli ktoś nie jest dociekliwy i ma szmal -- chyba może
zapomnieć o HDD. (szkoda czasu i nerwów na HDD -- zwłaszcza
podczas aktualizacji 64W10, gdy trzeba zapisać ~miliona
~półkilobajtowych plików)

Transfer 100MB z NVMe nie jest straszliwie ;) szybszy niż
tychże 100MB z HDD, gdy jest to jeden plik... Różnice widać
wyraźnie przy transferach 10GB czy transferach tysięcy plików rozrzuconych po dysku...

Problemem HDD jest czas dostępu -- HDD tak sobie nadają
się do małych plików. (miliony takich plików uwielbia M$)

Przyzwoite wysprzątanie 64W10 poskutkować może zbędnością SSD...
Tysiąc plików aktualizacyjnych miast miliona; lub nawet sto...
Win uwielbia pliki tymczasowe i keszowanie w RAMkach połączone
z niekeszowaniem... ;) W razie padu -- problem, bo ważne było
w keszach, ale nieważne jest nadal na dysku, by lagowanie było zabójcze... Tańsze jest wynajmowanie trolli opiewających zalety
Windows niż sprzątanie...

Problemem SSD jest cena, w tym zużywalność...

Temperatura pracy SSD może być wyższa o kilkadziesiąt stopni
Celsjusza od temperatury HDD, ale ważna jest ilość wydzielanego
ciepła, nie sama temperatura -- SSD raczej są zabezpieczone przed
przegrzaniem...

-=-

Zadajesz wielokrotnie te same pytania -- nie biorąc niczego
z odpowiedzi...

--
(,-.`._,'(       |\`-/| .,; o.'      eneuel@@gmail.com     '.O_'