Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] 2 dyski, GPT i MBR na jednym kompie

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] 2 dyski, GPT i MBR na jednym kompie
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Sun, 7 Nov 2021 03:30:50 +0100

"PiteR" XnsADD9B7CA96C11PanElektronik@127.0.0.1

Chciałem się upewnić, że na MBR nie da
się założyć więcej niż cztery podstawowe

Jest miejsce na 4 wpisy w tablicy partycji MBR.

Partycji na jednym dysku możesz mieć masę, ale w tablicy
partycji (zawartej w MBR) masz tylko 4 miejsca, więc naraz
możesz widzieć tylko te 4, choć na dysku możesz mieć więcej,
tyle tylko, że nadmiarowe muszą być skasowane lub zamienione
na logiczne... Którąś możesz skasować a w jej miejsce możesz
odkasować inną...

a może się da tajnym linuksem na cd?

Były tajne ;) rozwiązania umożliwiające wpisanie więcej niż
4 partycji podstawowych na jednym dysku, ale nie były to
czyste MBR...

Bo ja nielubię dysków logicznych. Bo nie.

Logiczne niczym nie różnią się od podstawowych poza możliwością
wpisania położenia (zatem i aktywności) w MBR. Położenie logicznej
jest zapisane w poprzedniej logicznej lub w bootsektorze rozszerzonej,
gdy dana logiczna nie ma poprzedniczki... Z logicznych możesz bootować
tak, jak z podstawowych; odkasować logiczne też możesz... Nie możesz
z MasterBootRecordu (de facto MBR to tylko jeden sektor, choć miejsca
jest na znacznie więcej) przejść bezpośrednio do BootSektora (wbrew
nazwie to nie jest jeden sektor) logicznej, bo w poprawnym MBR nie
ma adresu żadnej logicznej... I w MBR jest kod (zwykle standardowy)
maszynowy, i w BSach są kody maszynowe -- krótkie programy komputerowe...

Start PeCeta wygląda w uproszczeniu jakoś tak:

BIOS-->MBR_dysku_wskazanego_w_BIOS-->BS_aktywnej_podstawowej

I 'Boot.ini' (WXP) zezwalał na wskazanie logicznej, i BCD (W10
przykładowo) zezwala, ale ja akurat bootowałem nawet WinDosy
z logicznych, wykorzystując błędy WinDosa... Mogłem bootować
WinDosa z dysku, na którym nie było żadnej podstawowej. :)

WinDosy to: W95, W98 i WME...

-=-

Miałem na dyskach masę partycji systemowych (WXP mieściłem na
1GB z kompresją NTFS; WinDosy mieściłem na 1 GB bez kompresji)
i jakoś ;) nie ograniczały mnie MBRy...

-=-

MBRy znam dobrze i mam do nich sprawdzone programy; do GPT
nie mam przetestowanych programów i słabo znam GPT, dlatego
preferuję MBRy.

--