Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

[PECET] Samsung SSD EVO 870 1TB - SMART parametr C7 (CRC Error Count) -

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: [PECET] Samsung SSD EVO 870 1TB - SMART parametr C7 (CRC Error Count) - to nie kabel sygnałowy:)
From: Tomaszek <tomaszek1983@onet.pl>
Date: Sun, 4 Jul 2021 16:30:48 +0200
Jest sobie nowy dysk Samsung SSD EVO 870 1TB
Aktualny odczyt SMART z tego dysku:
https://ibb.co/pxzCV1V

Zastanawia mnie parametr C7. Zrobiłem zrzut z ekranu Crystal Disk Info przy pierwszym włączeniu dysku zaraz po migracji systemu i nic tam nie było. Teraz jest i co jakiś czas (głównie przy zapisie jak zaobserwowałem) licznik potrafi skoczyć o 1. Nie powoduje to żadnych zacięć, spowolnienia pracy, wyłączeń, znikania dysku, niczego zauważalnego dla mnie. Gdybym nie zajrzał do SMART to nie wiedziałbym, że coś takiego tam jest. Poczytałem trochę o tym co ten parametr oznacza i z tego co poczytałem to pokazuje on błędy w komunikacji między portem SATA a dyskiem. Pierwsza podejrzana jest tasiemka, której nie zmieniałem, bo dopiero co była zmieniana:)

Dysk chodzi w trybie zgodności z SATA 3Gb/s gdyż tylko na tyle pozwala mu płyta główna (Gigabyte 78LMT-S2 R2)

Czy takie błędy mogą być tym spowodowane?

TRIM aktywny (pokazuje to Samsung Magician i sam odpytany przez wiersz polecenia Windows)
Samsung Magician pokazuje:
tryb AHCI: nieaktywny (zapewne wyłączony w biosie)
tryb RAPID: nieaktywny

Czy powyższe błędy mogą być tym spowodowane (dysk przez wyłączenie tych trybów gorzej gada z płytą główną?)

Czy te błędy uszkadzają dysk / dane na nim?

Dodam tylko, że system (Windows 8.1 x64) został zmigrowany "tak jak jest" z poprzedniego, najpierw z padającego dysku Adata SU900 na HDD WD Blue 1TB, a następnie na ten co jest teraz czyli Samsung i jak do tej porty na tym samym zasilaczu pracuje stabilnie wiele godzin, a wszystkie problemy opisane przeze mnie tu całkowicie ustąpiły:
https://groups.google.com/g/pl.comp.pecet/c/-zPKT_JnAIk

Czy robić z tym cokolwiek czy zostawić tak jak jest? (jeśli zrobić to co? - zasilacz mogę podmienić, mam akurat nówkę sztukę nieśmiganą Vero L3 500W, tylko nie wiem czy jest sens, aktualny zasilacz to BeQuiet System Power 8 też 500W) Komputer po zmianie dysku nie wykazuje najmniejszej nawet niestabilności czy jakiejkolwiek przycinki, a robi sporo rzeczy na raz (włącznie z maszynami wirtualnymi)

Natomiast programowo(choć nie wiem czy ma to cokolwiek wspólnego ze sprawą) W dzienniku zdarzeń znalazłem takie wpisy (zdarzenia miały miejsce dziś przy starcie systemu, ale nie miały zauważalnego dla mnie opóźnienia, błędu, spowolnienia itp. System startował tak samo. Jakbym tu nie zajrzał to nic bym nie wiedział)

PerfOS: Nazwa dziennika:Application
Źródło:        Microsoft-Windows-PerfOS
Identyfikator zdarzenia:2011
Nie można zebrać danych wydajności dotyczących systemowego pliku stronicowania. Pierwsze cztery bajty (DWORD) sekcji danych Data zawierają kod stanu.

Perflib: Nazwa dziennika:Application
Źródło:        Microsoft-Windows-Perflib
Identyfikator zdarzenia:1023
System Windows nie może załadować biblioteki DLL licznika rozszerzalnego rdyboost. Pierwsze cztery bajty (DWORD) sekcji danych Data zawierają kod błędu systemu Windows.

Data:          2021-07-04 12:33:10
Identyfikator zdarzenia:1010
Opis:
Procedura zbierania danych dla usługi „C:\Windows\System32\perfos.dll” w bibliotece DLL „PerfOS” wygenerowała wyjątek lub zwróciła nieprawidłowy stan. Dane o wydajności zwrócone przez bibliotekę DLL licznika nie będą zwracane w bloku danych Perf Data. Pierwsze cztery bajty (DWORD) sekcji danych Data zawierają kod wyjątku lub kod stanu.

Jakieś sugestie czy dać sobie spokój?

--
t0maszek