Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Syczący zasilacz w starym PC

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Syczący zasilacz w starym PC
From: "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl>
Date: Sat, 24 Apr 2021 10:03:41 +0200
Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:6083bc54$0$536$65785112@news.neostrada.pl...
Leży u mnie stary pecet sprzed mniej więcej 15 lat, z procesorem
[...]
Wczoraj próbowałem odpalić go po dłuższej przerwie i zauważyłem, że hałasuje dużo bardziej niż powinien (przywracając go do stanu użyteczności parę lat temu wymieniłem wentylator w zasilaczu i chłodzenie). Na normalny szum wiatraków nakłada się jeszcze charakterystyczne "syczenie", które nie ustępuje ani nie zmniejsza się po chwilowym zatrzymaniu wentylatorów.

Po chwili działania komputer zaczął się resetować - objaw typowy dla puchnących kondensatorów. Żaden na płycie głównej nie pokazuje objawów spuchnięcia, wszystkie od góry są idealnie płaskie. Otworzyłem więc zasilacz. W środku widać jeden minimalnie spuchnięty kondensator - trzeba się naprawdę dobrze przyjrzeć, żeby to zauważyć.

Niemniej próba odpalenia komputera przy zdjętej pokrywie zasilacza nie pozostawiła żadnych wątpliwości - dźwięk dobiega z jego wnętrza.

Stąd kilka pytań:
1) Źródłem problemu jest ten powoli puchnący kondensator, czy to jedynie objaw współtowarzyszący innej, poważniejszej przyczynie?

zamien z innym zasilaczem - moze halasuje zasilacz, a problem lezy w plycie ..

IMO - takie syczenie moze tez powodowac elektrolit w sprzezeniu/sterowaniu.
I wcale nie musi wygladac na spuchniety.

2) Warto próbować naprawiać ten zasilacz, czy szukać innego na Allegro?

Profilaktyczna wymiana wszystkich elektrolitow w zasilaczu trudna nie jest.

J.