Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Do Olafa -- Secure Erase SSD

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Do Olafa -- Secure Erase SSD
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Thu, 22 Apr 2021 03:03:28 +0200
Można po rozum iść do swej głowy? -- ale
czy Można po rozum iść do diabła?...

"Olaf Frikiov Skiorvensen" <Belzebub@invalid.invalid>
6sj08gpmflit02vgl8ehtfef66dtbqjmjh@4ax.com

Wcale nie przypadkiem, dnia Wed, 21 Apr 2021 17:08:38 +0200

Zdecydowanie celowo! Celem jest pielęgnacja dysku.

Mam Evo970 Samsunga i pytania:
- czym zrobić Secure Erase?
 - soft Samsunga proponuje wstawienie penflaszki
   do USB i restart, którego raczej ;) chcę
   uniknąć z pewnego/konkretnego powodu

Czym się da, softem producenta czy z Linuksa live za pomocą hdparm.

Widzę, że bez restartu raczej nie obejdę się.

 - czy są inne softy, które to uczynią równie
   dobrze lub lepiej, ale bez restartu?

Powinno się obyć bez restartu w każdym przypadku,

Jak uruchomić Linuks bez restartu?

czasami trzeba kasowany dysk wypiąć i za kilka
sekund ponownie wpiąć do zasilania ze względu

Tu chyba też potrzebny jest restart, choć być
może dałoby się inaczej...

na status "frozen" który może mieć taki dysk,
alternatywa to chwilowe uśpienie systemu.

Uśpienie czy hibernacja?

- co naprawdę czyni Secure Erase?
  (oczywiście nie zależy mi na danych)

Secure erase(i enchanced secure erase) bezwarunkowo i natychmiast
kasuje wszystkie bloki danych na dysku(tzw erase blocks) oraz

Dlaczego to jest ważne dla późniejszej pracy dysku?
Jak się to ma do wydajności?

niektóre obszary będące poza zasięgiem usera,

Tyle wiem, że sięga głębiej niż 'del' itp., ale znowu -- dlaczego
to jest ważne dla późniejszej pracy dysku? Poza zasięgiem usera
nie jest, skoro user może zlecić Secure erase.

czyli wymusza kasowanie całego dysku, dodatkowo w trybie
enchanced secure erase dysk(dotyczy tylko mechanicznych,
o ile pamiętam) wypełnia się specjalnym wzorem bitowym.

Czyli Secure erase nie zapisze komórek?
Nie zdegraduje ich jeszcze mocniej? Nie
przyczyni się do wyczerpania limitu TBW?

- dlaczego
    skasowanie wszystkich partycji i trim
  nie da efektów równie dobrych?

Można TRIM bez kasowania partycji, robi się to komendą(tylko
Linux) blkdiscard lub hdparm z odpowiednimi opcjami(plus
skrypt, bo za jednym zamachem nie można strimować całego
dysku, więc trzeba porcjami).

Sęk w tym, że TRIM nic nie kasuje, a informuje tylko dysk,
aby oznaczył trimowane strony(odpowiednik sektora) jako "dirty",
czyli przeznaczone do recyclingu, dopiero po jakimś czasie
procedury garbage collectora robią resztę roboty.

Jak się to ma do oszczędzenia dysku? Kiedyś pisałeś, że
Secure erase jakoś oszczędza dysk przed niepotrzebnym
(nadmiarowym) nadpisywaniem -- tak przynajmniej to
zrozumiałem.

Secure erase i hdparm:
https://grok.lsu.edu/article.aspx?articleid=16716

Hdparm i trim_sector_range:
https://itectec.com/superuser/restoring-performance-and-estimating-life-of-a-used-ssd-drive/

Blkdiscard:
https://www.imacat.idv.tw/cgi-bin/man/man2html?blkdiscard+8

Skoro bez restartu nie obejdzie się, mogę to wykonać softem
Samsunga, bo restart nie jest nadmiarowo bolesny czy kosztowny.

-=-

Myślałem, że 'Secure erase' to jakieś zlecenie dyskowi
podobne do 'Trim', które można wydać spod czegokolwiek
podczas normalnej pracy dysku.

-=-

Partycjoner Aomei potrafi przeprowadzić Secure erase, ale
pod Win7. Czym Win7 góruje nad Win10? Nazwane jest to po
polsku (Bezpieczne wymazanie SSD) więc nie wiem, czy to
dokładnie to.

-=-

Moim celem jest uniknięcie ewentualnych problemów związanych
z ponownym partycjonowaniem dysku -- nie zależy mi na
zniszczeniu dowodów zbrodni ;) itp...

-=-

Dlaczego jest to nazwane 'Secure erase'?
Co w tym kasowaniu jest securowatego?

-=-

Dzięki za odpowiedź, ale gdybyś mógł jeszcze
nieco mocniej rozjaśnić temat, byłoby fajniej...

--