Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Do Olafa -- Secure Erase SSD

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Do Olafa -- Secure Erase SSD
From: Olaf Frikiov Skiorvensen <Belzebub@invalid.invalid>
Date: Wed, 21 Apr 2021 19:11:27 +0200
Wcale nie przypadkiem, dnia Wed, 21 Apr 2021 17:08:38 +0200
 doszła do mnie wiadomość  <s5pf9p$1hdr$1@gioia.aioe.org>
 od "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>  :
>Mam Evo970 Samsunga i pytania:
> - czym zrobić Secure Erase?
>  - soft Samsunga proponuje wstawienie penflaszki
>    do USB i restart, którego raczej ;) chcę
>    uniknąć z pewnego/konkretnego powodu

Czym się da, softem producenta czy z Linuksa live za pomocą hdparm.

>  - czy są inne softy, które to uczynią równie
>    dobrze lub lepiej, ale bez restartu?

Powinno się obyć bez restartu w każdym przypadku, czasami trzeba kasowany dysk
wypiąć i
za kilka sekund ponownie wpiąć do zasilania ze względu na status "frozen" który
może mieć
taki dysk, alternatywa to chwilowe uśpienie systemu.

> - co naprawdę czyni Secure Erase?
>   (oczywiście nie zależy mi na danych)

Secure erase(i enchanced secure erase) bezwarunkowo i natychmiast kasuje
wszystkie bloki
danych na dysku(tzw erase blocks) oraz niektóre obszary będące poza zasięgiem
usera,
czyli wymusza kasowanie całego dysku, dodatkowo w trybie enchanced secure erase
dysk(dotyczy tylko mechanicznych, o ile pamiętam) wypełnia się specjalnym
wzorem bitowym.

> - dlaczego
>     skasowanie wszystkich partycji i trim
>   nie da efektów równie dobrych?

Można TRIM bez kasowania partycji, robi się to komendą(tylko Linux) blkdiscard
lub hdparm
z odpowiednimi opcjami(plus skrypt, bo za jednym zamachem nie można strimować
całego
dysku, więc trzeba porcjami).
Sęk w tym, że TRIM nic nie kasuje, a informuje tylko dysk, aby oznaczył
trimowane
strony(odpowiednik sektora) jako "dirty", czyli przeznaczone do recyclingu,
dopiero po
jakimś czasie procedury garbage collectora robią resztę roboty.

Secure erase i hdparm:
https://grok.lsu.edu/article.aspx?articleid=16716

Hdparm i trim_sector_range:
https://itectec.com/superuser/restoring-performance-and-estimating-life-of-a-used-ssd-drive/