Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

[PECET] Czym skopiować cały dysk do obrazu

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: [PECET] Czym skopiować cały dysk do obrazu
From: Krystek <spamtrap@krystek.art.pl>
Date: Tue, 3 Nov 2020 20:25:35 +0100
No i stało się. Zaczął mi gwałtowanie padać dysk systemowy. Od pewnego czasu wolniej przeprowadzał operacje dyskowe. Dzisiaj działający system Win XP Pro na komputerze, z którego korzystam na co dzień trafił na uszkodzone sektory i zaczęła się katastrofa. Kilkanaście minut od uruchomienia PC system zaczął siadać - programy się zawiesiły, nie dało się pozamykać okien otwartych programów, zabić procesów w Task Managerze i uruchomić na nowo explorer.exe Musiałem odłączyć wtyczkę zasilania od obudowy.

Włączyłem komputer na nowo, ale już nie po to, by wystartować z niego system, ale uruchomić pendrive z Linuxem. Komputer uruchamiając BIOS wyświetlił komunikat, że S.M.A.R.T. dysku raportuje "disk failure" i żeby jak najszybciej skopiować dane. Linux się uruchomił, ale uszkodzonego dysku nie montowałem.

Jak na ironię od dłuższego czasu czeka na mnie zapasowy komputer, na który będę przenosił się z obecnego. Dokupowałem do niego ostatnio pamięć, dysk SSD M.2 NVME na system i miałem w tym tygodniu zamawiać dysk HDD 4 TB, żeby cały dysk starego komputera przerobić na obraz VHD dla maszyn wirtualnych i by mieć dostęp do danych także z obrazu. Padanie dysku w starym PeCecie tylko przyspieszyło decyzję o zakupie.

Dysku nie zamierzam już uruchamiać bez potrzeby. Chcę na początek zrobić jego kopię sektorową w trybie "tylko do odczytu" do obrazu na innym dysku. Gdy znajdę czysty dysk do nagrania obrazu. Nagrywać będę prawdopodobnie przez kontroler USB dla dysku. Ewentualnie spróbuję podłączyć stary dysk pod kontroler SATA na płycie głównej, a dysk na obraz przez kontroler SATA na USB. Z komputerów, które mam jedynie ten nowy ma miejsce na 2 dyski + napęd. Ewentualnie ten nowy wybebeszę z dysków i podłączę stary do skopiowania i nowy na obraz. Reszta to stare SFF / HTPC, gdzie jest miejsce 1 napęd dyskowy. Narzędzia mogę uruchomić z pendrive bootując komputer.

Pytanie więc jakim programem / narzędziem wykonać obraz dysku, ale w taki sposób, by program skanował uszkodzone sektory i próbował odzyskiwać z nich dane, a nie zaznaczał jako uszkodzone i leciał dalej? Chcę jak najwięcej danych odzyskać, bo nie wiem jak długo ten dysk jeszcze pożyje i czy będzie możliwość uruchomienia go ponownie.

Potem chcę skorzystać z możliwości konwersji RAW disk IMG na VHD według instrukcji ze stron

<https://softwarerecs.stackexchange.com/questions/18966/how-to-mount-raw-hdd-image-on-windows>
<https://nerddrivel.com/2016/03/14/converting-virtual-machine-disk-formats/#more-1251>

by mieć dostęp do plików w nich zawartych. Ewentualnie (odpukać, oby nie było takiej potrzeby) z obrazu RAW odzyskiwać pliki.

Podrzucicie nazwy narzędzi i rozwiązania jak przeprowadzić tę operację w w możliwie najbardziej bezpieczny sposób?

Z góry i z dołu dziękuję za pomoc.

K.

--
http://www.krystek.art.pl/