Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Karty Micro SD

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Karty Micro SD
From: Universis <universis@wp.pl>
Date: Thu, 26 Mar 2020 08:46:50 -0700 (PDT)
W dniu czwartek, 26 marca 2020 14:19:49 UTC użytkownik Grzegorz napisał:
> czy takie karty nadają się do dłuższego przechowywania - np. instalki
> programów lub obrazy partycji systemowych ??

Ja na bazie własnych doświadczeń ci to odradzam - jeśli chcesz przechowywać
instalki programów to raczej na CD/DVD zapisane NIE największą szybkością, a
raczej tak 6-8 jeśli chodzi o CD i 2,4 do 4 na DVD. Zapis powinien być
jednokrotny i koniecznie zamykający płytę - dlatego powinno się zgromadzić dane
na HDD i gdy osiągną one 75% pojemności CD lub DVD zapisać, koniecznie dodając
w tym zapisie dane naprawcze, które w przyszłości pozwolą odzyskać dane jak by
płytka padła od rysek czy od starości - aluminium (folia cd i dvd z niego) -
rekrystalizuje i otworki nie tylko się lekko przemieszczają, ale i czasem łączą
ze sobą. Dlatego 75% - bo reszta "do pełna" - to właśnie miejsce na dane
naprawcze. Z swoich przykładów powiem że kiedyś jechałem do Grecji, siedziałem
przy kompie w domu,a obok mnie leżała świeżo wyjęta karta micro sd z kamery -
była to "Turcja", aaa powiedziałem sobie w duchu, po powrocie z Grecji obrobię
fotografie z obydwu - gdy przyjechałem - karta która leżała na stole przez ten
czas padła i do dziś jest niedostępna mimo stosowanych sztuczek i zabiegów jest
głucha jak pień. Co do obrazów partycji to przy dzisiejszych przepastnych
dyskach - trzeba by nagrywać sporo płytek DVD - więc raczej stosowniejszym było
by zastosowanie któregoś z RAID - zależnie od zasobów "kieszeni". Są robione
płyty główne do PC z RAID 1 (raid jeden), a na servery to już bardziej
profesjonalnie się to robi i używa RAID V (raid pięć). Przy zastosowaniu RAID
rób od czasu do czasu backup tych najbardziej "strategicznych" danych właśnie
na płytkach DVD w opisany wyżej sposób - bezpieczeństwo danych będzie wtedy
jakie takie. Płytek nie należy trzymać na słońcu, i nie myć gorącą wodą jeśli w
ogóle są brudne - co najwyżej letnią z dodatkiem jakiegoś środka mydlącego.
Przechowywać należy je koniecznie w papierowych kopertach i żeby często ich nie
wyjmować - trzeba płytki ponumerować i zrobić dla nich "spis treści" żeby nie
szukać i nie włączać niepotrzebnie innych w poszukiwaniu jakiegoś programu.
Kart pamięci nie należy wkładać/wyjmować gdy urządzenie w którym one są - jest
pod napięciem pracy - najlepiej je wyłączyć, potem dla pewności wyjąć baterię i
dopiero potem kartę pamięci.