Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Dysk HDD 2-3TB - jaki?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Dysk HDD 2-3TB - jaki?
From: Olaf Frikiov Skiorvensen <Belzebub@invalid.invalid>
Date: Tue, 22 Oct 2019 23:30:57 +0200
Wcale nie przypadkiem, dnia Tue, 22 Oct 2019 22:45:14 +0200
 doszła do mnie wiadomość  <4gwkiz2psmc0$.dlg@tyczka.com>
 od Roman Tyczka <noemail@because.no>  :

>Mam greena (3TB) , reda (3TB) i blue (4TB). Red jest w największej
>rozsypce, ma reallocated sectors i pending secotors. Green ma pending
>sectors. Blue jest w najlepszej kondycji, miał pending sectors, ale się
>"oczyściły" i na razie jest stabilny.

Pending sectors to jest niezbyt przyjemna sprawa, może świadczyć o
błędach firmware, słabym nośniku i kulejącej korekcji błędów.
Tego typu błędy potrafi skorygować Victoria lub MHDD(odzyskując dane z
uszkodzonych w ten sposób sektorów i ewentualnie je reallokując), z
programów komercyjnych to samo zrobi SpinRite(tutoriale znajdziesz w
internetach).
Ten błąd oznacza niezdolność firmware dysku do odczytu zawartości
sektora z powodu uszkodzonej sumy kontrolnej czy wspomnianych na
początku innych przyczyn.
Jeśli tego typu sektory występują poza obszarem danych, to pół biedy,
jeśli trafi to na jakiś plik, to plik bdzie uszkodzony.
Gdy tych sektorów jest kilkadziesiąt i stale przybywają, to zastanów
się nad wymianą dysku.