Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] SSD SSD nierówne

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] SSD SSD nierówne
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Sun, 3 Mar 2019 23:35:49 +0100

"Marek S" q5hh3s$52r$1@node2.news.atman.pl

Jakaś dziadowska opowieść. Szybkość SSD nie zależy wyłącznie
od samego SSD. Mam na płycie główne w kontrolery. Ten sam SSD
na jednym daje R/W na poziomie 500, a na drugim o połowę mniej.
W związku z takimi opowieściami: mam szybki, czy powolny SSD?

Transfery mechanicznych szybkich dysków mechanicznych HDD
sięgają powyżej 350 MB/s -- jeśli Twój SSD ma mniej niż
300  MB/s, to chyba słabo. ;)

Poważniej -- nie w transferach, lecz w opóźnieniach tkwi
przysłowiowy diabeł. Powolne półprzewodnikowe SSD obsługują
tysiąc razy więcej IOPSów niż szybkie mechaniczne HDD. Ponadto
do SSD jest NVMe miast archaicznego już SATA, co (za sprawą
kolejkowania (NVMe jest mniejszym obciążeniem dla CPU i reszty
komputera niż SATA)i wielozadaniowości) stawia SSD w jeszcze
lepszej pozycji względem HDD.

-=-

W praktyce nawet 200 MB/s nie potrzebujemy zbyt często.
Ale (być może wbrew pozorom) 200 kIOPSów -- owszem!!!
Dlatego tak dzieje się, że zwykle piszmy mało (4 KB
to całkiem ;) spory zapis jednorazowy) i zależy nam
na bardzo krótkim czasie dostępu, nie na zawrotnych
transferach -- sięgających gigabajtów na sekundę...

--