Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Czy czyste plyty CD / DVD sie starzeja ?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Czy czyste plyty CD / DVD sie starzeja ?
From: Marcin Debowski <agatek@INVALID.zoho.com>
Date: Thu, 22 Nov 2018 00:21:30 GMT
On 2018-11-21, marrgol <marrgol@address.invalid> wrote:
> On 2018-11-21 at 05:57, Marcin Debowski wrote:
> Mam tłumaczyć, jak działa kodowanie korekcyjne Reeda-Solomona
> albo LDPC?  I jak są implementowane w dyskach?  Nie podejmuję się.
> Na pewno da się znaleźć w sieci artykuły, które wyjaśniają to
> nieskończenie lepiej, niż ja bym to zrobił.

Nie do końca o to chodzi. Skoro jest tak dobrze to dlaczego jest tak
źle? No ale ty zdaje się wierzysz, że jest tak dobrze.

> _skali_ tego zjawiska na talerzu HDD.  Więc może to ja zaproponuję
> tobie: zacytuj proszę jakąkolwiek rzetelną publikację, która dowodzi
> -- na podstawie badań, których wyniki można zobaczyć, a nie
> teoretycznych rozważań -- że skala tego zjawiska w materiałach
> używanych na powierzchniach talerzy dyskowych jest taka, że po
> takim-to-a-takim czasie korekcja błędów już sobie z tym nie poradzi
> i odczytane dane -- z HDD jako całości, a nie tylko bitów z talerza
> -- będą błędne.

Sorry Winetu, ale az tak mi się nie chce. Nie będę grzebał po Web of
Knowledge czy innym aby udowodnić jakiś poboczny punkt, przekonac Cie
(byc może) i uratowac Twoje dane :) Zresztą nie chodzi o flip bit a o
całość. Tak jak the_foe uchwycił się magnetyzmu, tak Ty flip bita. To są
jednostkowe, nieco konkretniejsze wypowiedzi, ogólny konsesus jest taki
jaki zapodałem (3-6 lat). Proponowoałem Ci zmierzenie się z tym ogólnym
konsesusem a nie mechanizmami zmian w domenach i kryształach i
związanymi z nimi prędkościami zaniku tego czy tamtego.

> Nie wątpię w to, że ja faktycznie odczytałem bezbłędne dane zapisane
> 20 lat temu na dysku, bo to jest skorelowane z praktyką.  Nie wątpię
> też w to, że ty odczytałeś błędne dane zapisane 6 lat temu (choć to
> akurat żaden dowód, że przyczyną był akurat superparamagnetyzm),

Nie musiał być, ale mogł. Tak samo dane, które odczytałeś nie musiały
być poprawne, a jedynie zawierać błędy, ktore nie ujawniły się gdy te
pliki otwierałeś. Nie weryfikowałeś przecież tego w żaden sposób inny
niż objawowy.

> bo to też jest skorelowane z praktyką.  Ale wątpię w to, że można dziś
> ze 100% pewnością stwierdzić, że teraz zapisanych danych nie da się
> odczytać bezbłędnie za dwadzieścia lat, bo to będzie skorelowane
> z praktyką dopiero za te 20 lat.  A już wielokrotnie dowiedziono,
> że teoria i praktyka są takie same w teorii, ale mogą różnić się
> w praktyce. :-)

Są wystarczające przesłanki aby nie polegac na dyskach twardych jako
medium archiwalnym na te 20 lat. Przynajmniej dla mnie są wystarczające.
Wole im zawierzyc, niż za 20 lat obudzić się z ręką i nogą w nocniku :)

--
Marcin