Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Czy czyste plyty CD / DVD sie starzeja ?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Czy czyste plyty CD / DVD sie starzeja ?
From: marrgol <marrgol@address.invalid>
Date: Wed, 21 Nov 2018 16:03:40 +0100
On 2018-11-21 at 05:57, Marcin Debowski wrote:

> Tak z ciekawości, jak przy takiej ilości danych?

Tak samo, jak przy każdej.  Na najniższym poziomie, niezależnie
od rodzaju nośnika i ilości danych, odczytywany jest zawsze tylko
ciąg bitów tworzący blok, który jest sprawdzany i w razie konieczności
i możliwości poprawiany przed udostępnieniem go dalej.

> Jak wygląda wykrycie i
> poprawinie takiego losowego bitu, który się odwrócił?

Mam tłumaczyć, jak działa kodowanie korekcyjne Reeda-Solomona
albo LDPC?  I jak są implementowane w dyskach?  Nie podejmuję się.
Na pewno da się znaleźć w sieci artykuły, które wyjaśniają to
nieskończenie lepiej, niż ja bym to zrobił.

> A można? :) Tamto zjawisko tajemniczego fizyka to superparamagnetyzm.

Dzięki, ale ja wiem, co to za zjawisko i nigdzie nie kwestionowałem
tego, że występuje i powoduje „bit flips”.  Moje wątpliwości dotyczą
_skali_ tego zjawiska na talerzu HDD.  Więc może to ja zaproponuję
tobie: zacytuj proszę jakąkolwiek rzetelną publikację, która dowodzi
-- na podstawie badań, których wyniki można zobaczyć, a nie
teoretycznych rozważań -- że skala tego zjawiska w materiałach
używanych na powierzchniach talerzy dyskowych jest taka, że po
takim-to-a-takim czasie korekcja błędów już sobie z tym nie poradzi
i odczytane dane -- z HDD jako całości, a nie tylko bitów z talerza
-- będą błędne.

> Zresztą jeśli wątpisz w korelacje z praktyka,

Nie wątpię w to, że ja faktycznie odczytałem bezbłędne dane zapisane
20 lat temu na dysku, bo to jest skorelowane z praktyką.  Nie wątpię
też w to, że ty odczytałeś błędne dane zapisane 6 lat temu (choć to
akurat żaden dowód, że przyczyną był akurat superparamagnetyzm),
bo to też jest skorelowane z praktyką.  Ale wątpię w to, że można dziś
ze 100% pewnością stwierdzić, że teraz zapisanych danych nie da się
odczytać bezbłędnie za dwadzieścia lat, bo to będzie skorelowane
z praktyką dopiero za te 20 lat.  A już wielokrotnie dowiedziono,
że teoria i praktyka są takie same w teorii, ale mogą różnić się
w praktyce. :-)

--
mrg