Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Bezpieczeństwo danych

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Bezpieczeństwo danych
From: Mateusz Viste <mateusz@nie.pamietam>
Date: 17 Nov 2018 15:58:52 GMT
On Sat, 17 Nov 2018 07:42:03 -0800, Bolko wrote:
> Mam laptop który ma założony katalog w którym trzymam ważne dane.
> Katalog ten jest synchronizowany z NAS-em dwudyskowym QNAP.
> Dyski są w RAID lustrzanym i mają już z 5 lat.

Warto sprawdzić czy da się odczytać dane bez cyrkowania poza NASem.
Głupio byłoby gdyby QNAP zapisywał tego RAID w jakiś swój egzotyczny
sposób, i tylko on byłby w stanie odczytać dane. Sam NAS też może się
spsuć...

> SAMRT mówi że są OK.

Smart dużo fajnych rzeczy mówi, ale to też nie wyrocznia. Czy ten QNAP
przeprowadza okresowy pełny test SMART, czy tylko polega na zmiennych
SMART które dostaje od dysku? Miewałem dyski które wg. Smarta były w
super stanie, a po zapuszczeniu pełnego testu (smartctl -t long) nagle
pojawiały się tysiące bad sectorów.

> Pytanie nr 1.
> Czy jak złapie wirusa na laptopie (Windowsy) to NAS jest bezpieczny?
> Chodzi mi zwłaszcza o pliki szyfrujące dane.

Sam NAS pewnie jest. Dane na nim już nie. Patrz niżej.

> Pytanie nr 2 Czy pod względem "układu sprzętowego" jest OK.
> Żeby zwiększyć bezpieczeństwo.

Jak wykasujesz plik na laptopie (ty przez pomyłkę, albo wirus, albo
wredna teściowa), to ten plik zniknie także na NASie przy najbliższej
synchronizacji. Backup narastający byłby pod tym kątem znacznie lepszy.

> Pytanie nr 3 Kiedy wymienić dyski na nowsze?

Co dwa lata jeden, na przemian. Prewencyjnie.
Jeśli wymieniony dysk sprawny i przechodzi testy SMART, to sprzedać za
piwo.

Mateusz